Rör och anslutningar är inte min starka sida.
Har haft röris till att dra rör till ett nytt blandarfäste i vårt badrum. Han satte ett fäste med cc 160 och sa att jag skulle köpa blandare med det måttet.
Jag tänkte att jag köper Biltemas badkarsblandare.
På den blandaren kan man med medföljande excenterkopplingar justera blandaren till att passa fäste från 140-160 cc. Dock så är det 1/2"där jag fäster kopplingen i blandaren och 1/4" där kopplingen ska fästas med fästet. Men blandarfästet har 1/2 anslutning.
måste jag lämna tillbaka blandaren eller kan jag köpa någon skarv eller något?
Har haft röris till att dra rör till ett nytt blandarfäste i vårt badrum. Han satte ett fäste med cc 160 och sa att jag skulle köpa blandare med det måttet.
Jag tänkte att jag köper Biltemas badkarsblandare.
På den blandaren kan man med medföljande excenterkopplingar justera blandaren till att passa fäste från 140-160 cc. Dock så är det 1/2"där jag fäster kopplingen i blandaren och 1/4" där kopplingen ska fästas med fästet. Men blandarfästet har 1/2 anslutning.
måste jag lämna tillbaka blandaren eller kan jag köpa någon skarv eller något?
Lämna tillbaks och köp en FM Mattsson. Jag frestas också att köpa andra ibland men brukar ångra mig bittert.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Lite sent så det är möjligt jag är trött, men jag är inte med riktigt.
Men vad är det för blandarfäste han satt med 1/2"? Och 1/4" är det nog inte, det är väldigt litet.
Vanligtvis brukar blandarfästen ha M26 mutter..
Men vad är det för blandarfäste han satt med 1/2"? Och 1/4" är det nog inte, det är väldigt litet.
Vanligtvis brukar blandarfästen ha M26 mutter..
Vilket märke på blandarfästet har "rörisen" monterat?
Ett standard-blandarfäste har som redan skrivits M26x1,5.
Biltemas badkarsblandare har lekande mutter R20, alltså behövs ett blandarfäste med utvändig gänga typ oras 150cc. Excenter för M26 till R20 har jag aldrig sett... Men man lär sig ju så länge man lever.
Fixar_kalle har helt rätt, köp lite dyrare kvalite så blir allt bättre!
Ett standard-blandarfäste har som redan skrivits M26x1,5.
Biltemas badkarsblandare har lekande mutter R20, alltså behövs ett blandarfäste med utvändig gänga typ oras 150cc. Excenter för M26 till R20 har jag aldrig sett... Men man lär sig ju så länge man lever.
Fixar_kalle har helt rätt, köp lite dyrare kvalite så blir allt bättre!
Det är säkert m26 mutter på fästet. Men det är m26 på blandaren också. Men om jag sätter kopplingen som jag behöver för att det ska gå att justera till cc160 så förminskar den till en lägre dimension som ska in i blandaren. 
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Kollade manualen på Biltema och det du har fått med är excentriska stolpar 1/2, verkar det som iaf. De använder du om du har ett gammalt blandarfäste där du har 2 st 1/2 muffar ini väggen. Du fick säkert med ett par kromade täckbrickor också?
Det finns excentrar men de jag sett med M26 i båda ändar har utv gänga i ena ändan och lekande mutter i andra, har aldrig sett med M26 utv. gånga i båda ändar tyvärr.
Det finns excentrar men de jag sett med M26 i båda ändar har utv gänga i ena ändan och lekande mutter i andra, har aldrig sett med M26 utv. gånga i båda ändar tyvärr.
Biltema själva säger "Röranslutning: 3/4"", dvs R20...varför skickar man inte med nipplar som passar ett standard blandarfäste??
Biltema har nippel M26 x 1,5 utv. gänga – G1/2" inv. gänga vilket det borde gå att fåihop'at med men blandaren kommer långt ut, hoppas fästet sitter ordentligt.
Biltema har nippel M26 x 1,5 utv. gänga – G1/2" inv. gänga vilket det borde gå att fåihop'at med men blandaren kommer långt ut, hoppas fästet sitter ordentligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Glöm nipplar och övergångar, blir rangligt och fult.
Om du inte vill betala för en FMM eller Mora så har jag för mig att Clas Ohlson har en no-name blandare med 160 mm, utgår från att den har M26. En duschblandare där du kan köpa till en lös pip så den funkar till badkar + dusch. Ligger nog på under 1000:- tillsammans iaf.
Och Clas Ohlson har iaf reservdelar i många år efter de slutar sälja nåt. Samt en väldigt kunnig kundtjänst som har koll på reservdelarna.
Och då får du dessutom en termostat och ingen ettgreppsblandare.
Om du inte vill betala för en FMM eller Mora så har jag för mig att Clas Ohlson har en no-name blandare med 160 mm, utgår från att den har M26. En duschblandare där du kan köpa till en lös pip så den funkar till badkar + dusch. Ligger nog på under 1000:- tillsammans iaf.
Och Clas Ohlson har iaf reservdelar i många år efter de slutar sälja nåt. Samt en väldigt kunnig kundtjänst som har koll på reservdelarna.
Och då får du dessutom en termostat och ingen ettgreppsblandare.
Det finns excentriska övergångar som passar mellan din blandare och fästet, dock ganska dyra. De adaptrar som biltema, hafa och andra lågbudgetmärken skickar med kan man slänga. De går inte ens använda om du har 1/2" gänga i väggen på ett vettigt sätt.
Tack för era svar.
och tack LOrdi om tipset på skruv.
jag ska testa hur det blir med en övergång som nämndes.
undrar om det är samma som finns på jula?
blir helt förvirrad av " och m26 och allt vad det heter.
förstår hur ni resonerar att ni tycker det är bättre att köpa riktigt direkt.
God fortsättning!
jag ska testa hur det blir med en övergång som nämndes.
undrar om det är samma som finns på jula?
blir helt förvirrad av " och m26 och allt vad det heter.
förstår hur ni resonerar att ni tycker det är bättre att köpa riktigt direkt.
God fortsättning!
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Art.nr: 450707 på Jula verkar kunna vara det du ska ha, ja.