Sover dåligt pga av detta. Behöver snabba svar. Bor i andra våningen i min lägenhet, bostadsrätt. För några dagar sedan hände något i avloppet när jag spolade toan, vet inte vad. Igår satte jag på alla vattenkranar på varmt och testade spola ut rören. Mystiska ljuden försvann. Idag är ljuden tillbaka. Men det känns som det är brunnen under duschen som grugglar eller vad man ska säga när man BARA spolar i mina båda toaletter.

Alltså, det "grugglar" när jag spolar i mina toaletter, känns som ljudet uppstår i golvbrunnen under duschen. Vattnet rinner undan lätt och känner inte att det stinker. Dessutom har jag börjat höra när grannen spolar toaletten under mig. Det är samma ljud som uppstår. Vad har hänt?

Hittar inga vettiga svar på Google! :/

Redigerat:
Detta är troligtvis början till ett avloppstopp. Då brukar dessa ljud uppkomma.

Dr.L skrev:
Detta är troligtvis början till ett avloppstopp. Då brukar dessa ljud uppkomma.
Men grannen då? Hör att han har samma ljud, dessutom försvinner ljuden ibland och man hör det bara när man spolar toaletterna.
Ordvalet för grugglande var nog lite fel.. Har svårt att beskriva ljudet, det känns som toan verkligen "suger" iväg allt.

Gick nyss iväg och testade spola igen för att lyssna på ljudet ytterligare en gång. Nu låter det bra igen, ingenting hörs.. Kan det vara luft?

Redigerat:
Y
Tror också det trögar i rören.

Ifall rören inte kan andas/låter vatten flyta som dom ska, så kan det dra ut vattnet ur din golvbrunn så det kanske är på gränsen eller helt borta. Då börjar det låta när grannen grejar, och sen även lukta.

Duscha lite mot din golvbrunn, så hur högt upp vattnet är justdå. Sen spolar du toaletten och ser om golvbrunnens vatten svajar eller sjunker. Det ska den inte göra. Felanmäl det och låt husägaren spola rören.

Du kan försöka chocka stammen genom att hälla en hink med vatten i toaletten samtidigt som du även spolar. Kan även ha å handfatkranen och duschen så det är mycket vatten överallt samtidigt. Kan ju vara någon granne som spolat ner förmycket papper eller blöja som trögar sig fram. Bra att knuffa bort med massa vatten på en gång.

Redigerat:
Yrrol skrev:
Tror också det trögar i rören.

Ifall rören inte kan andas/låter vatten flyta som dom ska, så kan det dra ut vattnet ur din golvbrunn så det kanske är på gränsen eller helt borta. Då börjar det låta när grannen grejar, och sen även lukta.

Duscha lite mot din golvbrunn, så hur högt upp vattnet är justdå. Sen spolar du toaletten och ser om golvbrunnens vatten svajar eller sjunker. Det ska den inte göra. Felanmäl det och låt husägaren spola rören.

Du kan försöka chocka stammen genom att hälla en hink med vatten i toaletten samtidigt som du även spolar. Kan även ha å handfatkranen och duschen så det är mycket vatten överallt samtidigt. Kan ju vara någon granne som spolat ner förmycket papper eller blöja som trögar sig fram. Bra att knuffa bort med massa vatten på en gång.
Testat spola samtidiga kranar på varmt. Just nu hörs det inget, men samma sak hände igår. Men senare kom problemet tillbaka

Kanske lite OT, men är stammen och avloppsrör samma sak? Inte kunnig i detta område :/

Y
Ja det är samma sak, fast när jag skrev min text så tänker jag att avloppsrören är från din toalett/handfat osv, ut till dom större rören (stammen) som binder samman övriga lägenheter och går ut till gatan.

När du spolat lite så har du höjt nivån igen. Tills grannen spolar och han drar ut ditt vatten ur brunnen. trögt i rören = typ vakuum som stör andra.

Just därför skulle du testa din brunn och se hur den beter sig. När du spolar toaletten, om något händer i din golvbrunn då.

Samt se så vattennivån i toaletten verkar rätt så den inte är gränsfall nära kröken.

För att få det att låta ännu mer komplicerat så behöver det inte vara trögt i rören heller, kan vara en fågel som gjort bo uppe på takets avluftningsrör. Men det är sällan. Nog bara massa fett som behöver spolas ur med högtrycksslang i stora rören.

Redigerat:
Okej, fixar det strax. En sak till, ljudet uppstår bara efter spolningen, inte under den. I en pärm står det att föreningen står för rensningen utav stammen. Oavsett vad man hittar i stammen, slipper jag (och grannen om denne har problemet) betala?

Märkte igår att vattnet i ena toaletten svajade till lite när man spolade i toaletten som finns i rummet bredvid. Är det vanligt!?

Redigerat:
Y
Väldigt sällan man hittar saker.

Det dom troligen gör är att dom ringer in en spolbil som kör ner en smal slang och spolar massa vatten så rören blir rena. Sällan dom suger upp om det inte är tvärstopp och flyter skit överallt, och dom ser inte vad dom suger såvida det inte fastnar ibörjan på deras slang såsom en leksak.

Kan vara en granne som har katt och att dom lyckas se kattsand i toalettkröken innan dom gör något.
En van spolbilsjobbare hör på sugljudet ifall det är massa små sand som rasslar eller stora fettklumpar som dunkar.

Hur hård din värd är vet du bäst själv. Men dom är ansvariga att lösa det. Och uppskattar oftast chansen att fixa det innan det blir allvarligt/dyrare.

Toaletterna är säkert sammankopplade så det är nog normalt att dom påverkar varandra.
Tror att man brukar koppla alla badrumssaker tillsammans och kök för sig, men är nog olika beroende på hus.

Redigerat:
Gjorde som du sa, vattnet i golvbrunnen svajar inte till när jag spolade toaletten. Tog också munstycket och sprutade vatten mot den. Märkte inte av någon förändring av vattennivån. Vattennivån i toaletterna är också densamma.

Tror du stoppet kan sitta hos mig eller granen? Hur långt ner kan stoppet sitta?

Y
Är du orolig för något speciellt i och med att du drar dig för att anmäla felet?

Jag vet inte om jag har rätt nu, men det kan nog vara varsomhelst och bero på fler saker än nämnt.
Huset kan ha satt sig så det lutar fel och vattnet rinner undan, det kan vara fett, det kan vara nerspolade saker, det kan vara fågelbo på taket och så vidare. Nu har du laborerat lite med dom vanliga första testen. Först nämnde du att andra toaletten påverkade detta badrummet. Kanske något däremellan som spökar. det är bara en skvätt vatten i toalettens rörböj, eller skvätt i brunnen, eller skvätt i handfatrörlåset.. när det försvinner så är det tomma rör som leder ljud väl och grannens spolningar märks. Huset kan ha fuskavluftare med kort livslängd som behöver bytas istället för rör upp på taket.... Dom som sköter huset vet kanske precis vad felet är då dom säkert fått lösa det många gånger genom åren. :)

Värden kanske öppnar brunnslocken och rengör under... Han kanske har med sig en högtryckstvätt... kanske häller i kemikalier, kanske ringer in en spolbil, kanske ignorerar tills det blir tvärstopp...

Och det är när det är tvärstopp som det är akut. :p
Att det låter och sådär är tecken på fel men dröjer länge innan det tvärstannar.. nästan som två olika fel..

Redigerat:
Jo, jag vet inte vad felet är själv :P. Ska flytta inom några månader, detta är det sista jag vill stöta på. Får ta och kontakta hyresvärden, haft problem med trycket i lägenheten förr, då fick man byta ut något uppe på taket.

En sista fråga angående golvbrunnen. Om vattennivån stiger när man spolar vatten mot den, är det dåligt? Ska ta och testa det igen

Y
Om du nu ska flytta snart så kanske han säger att han vill greja med det när lägenheten står tom så han kan grisa i lugn och ro. Dvs han uppskattar nog att få veta om det i förväg innan ny hyresgäst kommer så han kan planera det bästa för alla.

Att det stiger är okej sålänge det inte stiger över kanten så det rinner ut på golvet så är det för trögt.

Om det rinner ut på golvet eller nära inpå, så kan det vara att rören är rostiga och det ligger rostflag i botten på brunnen. Eller att locket sitter felmonterat, eller duschkabinens rör går ner under vattennivån... osv..

Finns många steg att analysera ;)

Inte över kanten ut på golvet... inte under *kant/böj/lock* vad nu man ska kalla det, så det blir lufthål ner i avloppsröret... vattnet ska täcka allt så det stoppar luft lukt och ljud...

• Gilla
Puckad 111
  • Laddar…
Tror du mitt problem kan ha något att göra med vattenkranen bredvid? När jag sätter på mitt varmvatten är vattnet typ gult. Jag tror det är rost..? Antar att man behöver byta ut det röret med?

Tack för dina svar, gjorde mig klokare och kan sova gott inatt. :)

En avloppsstam har alltid ett avluftningsrör som går upp ovan tak (ibland en avluftningsventil på vinden).

Om detta rör blir igensatt (eller ventilen) så får du de symptom som du beskrivet.

Be fastighetsägaren att kontrollera avluftningsröret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.