Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fanns en liten "överraskning" i vårt badrum som vi ska renovera: Fördelning av tappvatten, som satt under ett skåp. Vi skulle vilja byta ut 2 st av prisolrören för att få dem längre och undvika skarv i vägg. Går det? Ska de i så fall lödas eller är det bättre att byta ut hela fördelningarna?
Btw, vi har tänkt att behålla samma princip med sockel och sen ställa ett högskåp på. Ny plastmatta i badrummet. Borde man lägga plastmatta även under högskåpet, för att fånga upp eventuellt läckage?
Vi har tänkt att anslita rörmokare för jobbet men tänkte höra vad den samlade visheten här säger, så jag vet hur jag ska argumentera när röris säger "det går inte"...
Moderator
· Stockholm
· 57 756 inlägg
Min första fundering är vad det egentligen är vi ser på bilden. Där verkar ju finnas rör så det räcker till 4 badrum. För så vitt jag ser så är det bara en fördelare. Kallt eller varmt vatten? Var sitter i så fall den andra fördelaren?
För att göra detta på ett idag godkänt sätt så skall utrymmet med rören tätas i botten, och det skall finnas en läckaeindikering. Oftast ett skvallerrör som mynnar på golvet i badrummet. Det borde inte vara omöjligt att dra dit något nytt rör. Kanske då snarare Pexrör.
För att göra detta på ett idag godkänt sätt så skall utrymmet med rören tätas i botten, och det skall finnas en läckaeindikering. Oftast ett skvallerrör som mynnar på golvet i badrummet. Det borde inte vara omöjligt att dra dit något nytt rör. Kanske då snarare Pexrör.
Det är 2 fördelare. Den längst in är för kallvatten. Rören går till toalettstol, tidigare badkarsblandare, handfat samt antagligen till toalett på våningen under.hempularen skrev:Min första fundering är vad det egentligen är vi ser på bilden. Där verkar ju finnas rör så det räcker till 4 badrum. För så vitt jag ser så är det bara en fördelare. Kallt eller varmt vatten? Var sitter i så fall den andra fördelaren?
Vi får försöka hitta på något med skvallerrör då.
Klicka här för att svara