1 091 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vatten till Attefallstuga på landet
Vi bygger en Attefallare bredvid vårt existerande fritidshus på landet. Det skall finnas ett pentry där för frukost och kanske lite kaffekokning etc. Tänkte dra dit kallvatten i ett grunt dike från huvudhuset och sen ha en sån där mini-beredare på 5l eller så under diskbänken. Diket kan inte grävas djupt pga berg.
Det är c:a 11 m mellan husen.
Nu har jag gått och undrat ifall det kanske inte är lika bra att dra dit varmvattnet från huvudhuset också?
Anledningen att jag inte planerade så från början var att jag tror att varmvattnet kallnar fort i röret i diket och att man skulle få spola en del innan det blir varmt.
Men nu undrar jag om det inte finns rörisolering att lägga runt varmvattenröret så att det håller värmen ett tag i alla fall?
F.ö. vad skall man ha för sorts rör i marken?
Vi renoverade badrummet i höstas och då sattes det upp två T-kopplingar med var sin Ballofixventil tänkt för matning till den nya stugan, så det är egentligen nerkylningen jag oroar mig för.
Det är c:a 11 m mellan husen.
Nu har jag gått och undrat ifall det kanske inte är lika bra att dra dit varmvattnet från huvudhuset också?
Anledningen att jag inte planerade så från början var att jag tror att varmvattnet kallnar fort i röret i diket och att man skulle få spola en del innan det blir varmt.
Men nu undrar jag om det inte finns rörisolering att lägga runt varmvattenröret så att det håller värmen ett tag i alla fall?
F.ö. vad skall man ha för sorts rör i marken?
Vi renoverade badrummet i höstas och då sattes det upp två T-kopplingar med var sin Ballofixventil tänkt för matning till den nya stugan, så det är egentligen nerkylningen jag oroar mig för.
I marken lägger du PEM-slang och förser den med värmekabel med frostvakt. Sätt en beredare i attefallaren så får du varmvatten direkt istället för att behöva spola en bra stund. Även med en riktig kulvert kallnar vattnet så du kommer behöva spola.
Det skall inte vara vatten påsatt under vintern, så vi ska tömma systemet då.
Anslutningsstället för vattnet är under vårt badrum som en T-koppling på V&K vatten, dvs fram dit är det vanliga rör.
Avståndet till stugan från detta ställe är c:a 12 m, vilken dimension av PEM-slang bör man välja då? Jag antar att det bör vara grövre än rören under huvudstugan för att inte tappa för mycket tryck vid spolning, men samtidigt inte alltför grovt för att inte innehålla för mycket vatten (om man väljer att ta varmvatten från huset)?
Rör dia 25 mm innehåller c:a 0.5 liter/m....
Anslutningsstället för vattnet är under vårt badrum som en T-koppling på V&K vatten, dvs fram dit är det vanliga rör.
Avståndet till stugan från detta ställe är c:a 12 m, vilken dimension av PEM-slang bör man välja då? Jag antar att det bör vara grövre än rören under huvudstugan för att inte tappa för mycket tryck vid spolning, men samtidigt inte alltför grovt för att inte innehålla för mycket vatten (om man väljer att ta varmvatten från huset)?
Rör dia 25 mm innehåller c:a 0.5 liter/m....
Redigerat:
Sträckan är så kort att det blir obetydligt tryckfall...Till en "kökskran" räcker det med minsta pem slangen 16mm..
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Det viktigaste är ju att det går att tappa ur på lägsta punkten, i värsta fall får man blåsa med tryckluft..
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Det viktigaste är ju att det går att tappa ur på lägsta punkten, i värsta fall får man blåsa med tryckluft..
Vad har du för ambitionsnivå? Det kanske är vettigt att lägga ner ett vanligt 110mm markavloppsrör mellan husen, lägga in en vanlig pexslang + en isolerad pex RIR (för varmvatten) + en värmekabel i avloppsröret och sedan lägga 100mm markisolering ovanpå? Då kan du seriekoppla din 5l beredare med varmvatten från huset och behöver inte riskera varmvattenbrist plus att du kan köra vintervatten om du vill.
Klicka här för att svara