Min far har fått en omfattande vattenläcka i sitt fritidshus. Det visade sig att två rör under diskbänken lossnat. Pga att han inte har stängt av vattnet på vintern och inte haft värme på i huset har det förmodligen varit is i ledningarna. VVS firman som utfört arbetet vill inte ta på sig kostnaden eftersom dom hävdar att det är en issprägning som lossat rören.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan detta hända av en issprägning? Kan det inte varit dåligt skruvade kopplingar som gjort detta?

Fanns det en stödhylsa i rören?

Om man inte tappar ur vattnet ur systemet och kallställer är det nog ganska svårt (omöjligt) att kräva något av VVS-firman.

Det ser ut som om rören har slitits ur muttern och att klämringen sitter kvar. Inte omöjligt att det är just en issprängning som gjort detta.

mattetvilling skrev:
Fanns det en stödhylsa i rören?
Jag vet tyvärr inte. Är dålig på sånt där.

norrbottenstorpet skrev:
Om man inte tappar ur vattnet ur systemet och kallställer är det nog ganska svårt (omöjligt) att kräva något av VVS-firman.

Det ser ut som om rören har slitits ur muttern och att klämringen sitter kvar. Inte omöjligt att det är just en issprängning som gjort detta.
Ok så den här skadan kan alltså ha skett genom en issprängning? Trodde röret eller liknande skulle ha expanderat då.

ClasseClas
Det kan bli så som på bilden. Jag har även fått en frysbula på ett rör med åtföljande spricka där vattnet läckte ut. Det enda raka är att stänga av vattnet och tömma ur och dessutom ha grundvärme på, åtminstone frostfritt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.