Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Min VVB har gått sönder och jag måste omedelbart köpa en ny. Hinner inte ta nytt vattenprov, men så här såg mitt förra ut som jag tog 2011 och jag väljer att utgå från det. Vilken legering ska jag ha?
Idag sitter det en emalj där offeranoden inte blivit utbytt, så den har rostat ihop totalt.
Idag sitter det en emalj där offeranoden inte blivit utbytt, så den har rostat ihop totalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Äh, ringde till NIBE direkt och fick råd från deras produktrådgivning. Det som de ville veta var vattnets hårdhet, klorid, ph och alkalinitet. Fick till svar att mitt vatten är neutralt och att både koppar eller rostfritt fungerar.
Vore dock intressant om någon här kunde förklara mer när man bör välja vad. Var går gränsen för när t.ex. emalj är att föredra?
Vore dock intressant om någon här kunde förklara mer när man bör välja vad. Var går gränsen för när t.ex. emalj är att föredra?
Emalj fungerar för de flesta vatten men har man mangan i vattnet så kan offeranoden skapa dålig lukt.
Rostfritt fungerar på vatten som inte har för hög salt- eller kalkhalt för då ger det sig på stålet. Undvik således om du har hårt vatten, t ex över 10 tyska hårdhetsgrader. Jag kan ej natrium- och kloridhalterna som är gränsen för att undvika rostfri beredare.
Koppar löses upp i surt vatten så ligger pH under 7 så är det inte lämpligt.
Rostfritt fungerar på vatten som inte har för hög salt- eller kalkhalt för då ger det sig på stålet. Undvik således om du har hårt vatten, t ex över 10 tyska hårdhetsgrader. Jag kan ej natrium- och kloridhalterna som är gränsen för att undvika rostfri beredare.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Tackar för bra inputClaes Sörmland skrev:Emalj fungerar för de flesta vatten men har man mangan i vattnet så kan offeranoden skapa dålig lukt.
Det blev inköp av en rostfri för min del. Blir skönt att slippa tänka på någon offeranod i varje fall.
Har en vag känsla av att ett antal varmvattenberedare går sönder i vårt land för att man inte har tittat till offeranoden, som i mitt fall...
Klicka här för att svara