Hej.

Vi har renoverat vårt badrum nere i källaren för ca 2 år sedan. Grävt ut plattan och grävt ner. Fyllt igen med ca. 10cm makadam 20cm cellplast och sedan platta(i armeringsjärn och vattenburna golvslingor)

I helgen upptäckte vi ett hål i vår brunn(efter borttagning av vattenlåset) vid närmare besiktning är hålet 5-10cm i diameter och när vi själva tryckte in en inspektionskamera ser man att cellplasten är sönderbiten flera dm in så det ligger som kulor i ett bollhav istället för att vara kompakt. Vi vet ej hur länge det har varit på detta viset men allt vatten som har gått ut badkaret har mer eller mindre bara runnit rätt ner i stället för i avloppet.

Det som har orsakat detta är med största sannolikhet råttor då när vi upptäckte hålet också hörde ett "kraffsande" och man ser att hålet är uppbitet.

Jag antar att råttorna har kommit upp ifrån avloppet.

Två frågor.

1. Hur bör Anticimex göra för att säkerställa att man hittar och tar död på alla råttor och säkerställer att de inte kommer upp igen?

2. Hur bör man reparera denna skada på bästa sätt? Vi måste ju få minst lika bra badrum som vi har idag. Första "besiktningsmannen" pratade om att suga upp all löst cellplast(vilket jag tror är ganska mycket) och spruta in något liknande. Kan detta verkligen bli lika bra som vanlig cellplast? Vad finns det för produkter som gör detta?
Sedan var förslaget att reparera brunnen, går det verkligen med en plastbrunn?

Detta är en försäkringsskada och som sagt vi bör väl få minst lika bra badrum som vi hade för ett år sedan, men vi är väl inte så sugna på att de skall bila upp allt och göra om allt igen...

Tack för svar och tankar

Ja, man kan ju svetsa plast. T.ex PEM-rör kan ju svetsas och hålla för tryck.
Förmodligen finns det teknik för att även svetsa den typ av plast som finns i en golvbrunn.

Detta har ju försäkringsbolaget koll på. Om dom godkänner en reparation så bör du nog vara nöjd med det.
Det är ju försäkringsbolaget som återigen blir drabbad av en skadekostnad om det inte fungerar, så dom har ju allt intresse i världen att det blir en gedigen reparation.

Krilleman
Nja, svetsa kan visa sig svårt. Storsäljaren Purus Oden är i Polypropen, alltså PP och ej svetsbart.

Plastgolvbrunnar från Purus är tillverkade i Polypropen (PP), vilken har utmärkt slagtålighet, kemikalieresistens och temperaturtålighet och gör att golvbrunnarna får mycket lång livslängd. Några golvbrunnar är tillverkade i Polyetenplast (PEH), vilken har liknande egenskaper som PP och ofta används till prefabtillverkning där de spegelsvetsas.

http://www.purus.se/produkter/golvbrunnar-plast/

Vilken tillverkare på brunn har du monterat Andersjohanna? Och vad säger försäkringsbolaget?

Ganska säker på att det är en purus. Det va ett företag som gjorde badrummet.

Försäkringsbolaget har inte återkommit än efter att en första koll gjordes av en firma utskickad av dem

Det finns olika skummande produkter som kan reparera skadorna i isoleringen, polyuretanskum används ofta som kompletterande isolering, sedan är det nog inte alla varianter som är lämplig i kontakt med frigolit.

Brunnen är ju en intressant frågeställning. Jag har lite svårt att se att man kan göra annat än att byta ut den, med rätt stora konsekvenser för ytskikten.

Vad man gör för att hindra framtida råttangrepp kan nog också vara en intrikat fråga, att få ett avloppssystem råttfritt tror jag är en omöjlig uppgift.

För info:

Brunnen heter;
Purus FHP/25
RSK 7133614
Artikelnr 20717

Hade de tänkt fylla på med skumisolering genom hålet i golvbrunnen alltså?

PP går bra att spegelsvetsa, men inte så bra att t.ex ultraljudsvetsa. Hur man gör det på plats i en monterad golvbrunn har jag ingen aning om.

Om man sprutar skum i håligheter, skär bort överskott och sen kör nån typ av relining då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.