Står i färd med att nyinstallera ett tappvattensystem i en liten lägenhet inrymd i en bibyggnad. Rinkaby rör har LK och Uponor. Kan någon vägleda hur jag skall välja eller funkar tom Biltemas lösning?

Prisskillnad? Fördelar för en amatör?

Krilleman
Tänk på att ett 16mm rör ger ca 30% mer flöde än ett 15mm!

16 har både LK och Uponor!

Jag skulle hållit mig till någon av dom stora namnen! (Jag är svag för LK som alla här vet) Men när du bestämt dig om vilket märke så köp allt av samma tillverkare.

Kör LK 16systemet. Busenkelt och bra utbud av delar.

En annan fråga. På vilken höjd sticker man ut röret vid toalettstol och under handfat. Vad är praxis?
På vilken höjd drar man rör i vägg?

Krilleman
På en vanlig standard-WC så sitter avstängningsventilen på ca 30cm så om du kommer ut på 15-20cm från golv har du gott om plats att bocka ett rör upp till ventilen!

På tvättstället är det blandarslangarna som sätter standarden. Efter höjden på porslinet och vilken blandare du ska ha så är det bara att räkna baklänges så har du den höjden.

Rören dras där det får plats. Och var extremt noga med att inte skruva skivorna just där!

Stort tack. En till design/praktisk fråga.
Jag kan ha fördelningsskåpet utanför toaletten (i rum med golvbrunn), men det innebär riktigt många slangar i badrumsväggarma för att försörja tvättställ, dusch, toalett och sedan diskho till köket som ligger vägg i vägg med bortre vägg i badrum.
Ett alternativ är att sätta fördelningsskåpet under bänk för handfat (alt i skåp under handfat). Det skulle minska antalet meter slang.
Vad skulle ni göra av estetiska/praktiska skäl. Kanske inte spelar någon roll om det blir en massa slang. Att byta en ev slang blir enklare med fördelningsskåpet i badrummet då antalet krökar minskar.

Försöker lista ut alla delar jag behöver, men blir inte riktigt klok på hur man snyggast/enklast ansluter slangarna från blandare till de PEX-rör som kommer ut ur väggen.
Måste man ha en väggdosa och en anslutningskoppling (som gängas i väggdosan) eller hur gör man på bästa sätt för att tex monter en ballofix närmast väggen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.