I ett av våra badrum har tidigare ägare gjort, vad jag ser som, en ganska slarvig lösning för övergång mellan handfatets avloppsslang och själva stammen i golvet. Detta gör att slangen inte sitter fast ordentligt och det ibland luktar avlopp. Nu har sambon (med all rätt) tröttnat på detta, så det är dags för mig att ordna biffen.
Jag har mätt vilka dimensioner vi talar om;
Handfatsslangens ytterdiameter: 40 mm
Alvoppstammens innerdiameter: 60 mm
Ytterdiameter på gummimuffen som skall förbinda de två: 54 mm (innerdiameter: 40 mm)
Som ni förstår sitter muffen bra mot slangen men glappar rejält i stammen, vilket innebär att avloppslukten smiter förbi.
Så här ser det ut:
Hur löser jag detta på ett bra sätt? Hade det varit att muffen passat i stammen men glappat mot slangen, så hade jag virat några varv vulktejp, men det känns inte som en bra lösning för den räfflade ytan som ska täta mot stammen. Finns muffarna med större ytterdiameter, och i så fall vad kallas de?
Mvh
Fred
Jag har mätt vilka dimensioner vi talar om;
Handfatsslangens ytterdiameter: 40 mm
Alvoppstammens innerdiameter: 60 mm
Ytterdiameter på gummimuffen som skall förbinda de två: 54 mm (innerdiameter: 40 mm)
Som ni förstår sitter muffen bra mot slangen men glappar rejält i stammen, vilket innebär att avloppslukten smiter förbi.
Så här ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur löser jag detta på ett bra sätt? Hade det varit att muffen passat i stammen men glappat mot slangen, så hade jag virat några varv vulktejp, men det känns inte som en bra lösning för den räfflade ytan som ska täta mot stammen. Finns muffarna med större ytterdiameter, och i så fall vad kallas de?
Mvh
Fred
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden