I ett av våra badrum har tidigare ägare gjort, vad jag ser som, en ganska slarvig lösning för övergång mellan handfatets avloppsslang och själva stammen i golvet. Detta gör att slangen inte sitter fast ordentligt och det ibland luktar avlopp. Nu har sambon (med all rätt) tröttnat på detta, så det är dags för mig att ordna biffen.

Jag har mätt vilka dimensioner vi talar om;

Handfatsslangens ytterdiameter: 40 mm
Alvoppstammens innerdiameter: 60 mm
Ytterdiameter på gummimuffen som skall förbinda de två: 54 mm (innerdiameter: 40 mm)

Som ni förstår sitter muffen bra mot slangen men glappar rejält i stammen, vilket innebär att avloppslukten smiter förbi.

Så här ser det ut:

Avloppsslang kopplad till en dåligt passande avloppsstam i badrum med synlig glapp och tätningsförsök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur löser jag detta på ett bra sätt? Hade det varit att muffen passat i stammen men glappat mot slangen, så hade jag virat några varv vulktejp, men det känns inte som en bra lösning för den räfflade ytan som ska täta mot stammen. Finns muffarna med större ytterdiameter, och i så fall vad kallas de?

Mvh
Fred

Lysande!! Vad skulle man göra utan detta forum?!

Den andra i listan känns ju som att den skulle funka riktigt bra.

Stort tack! :)

O
Eller den enkla varianten, klädnypa :)

Odjuret skrev:
Eller den enkla varianten, klädnypa :)
Det är väl sånt här tamponger är till för? Eller?

Purus gumminippel fixade problemet! Nu hoppas jag att sambon slipper dunster av avloppslukt i badrummet.

Tack för hjälpen att hitta den oceanis! :thumbup:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.