Hej,

Skulle borra genomgående hål (diam. 16mm) i en tunnare lättbetongvägg (cirka 100mm tjock) men stötte på någon metall. Har kollat VVS-ritning innan och det ska inte gå något vatten där. Har ej haft tillgång till elritning, elledningarna för närmaste eluttag går inte där heller.
Betongborren rispade vad jag tror är ett rör i koppar som är ingjutet i väggen. Röret verkar vara beklätt med något svart fibermaterial? Huset är byggt på 50-talet. :confused:

Hål borrar i lättbetongvägg med synligt skadat kopparör omgivet av svart material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål i lättbetongvägg med synligt rör och skada från borrmaskin, misstänkt kopparledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det inte radiatorrör då? I vårt 50-talshus var det inputsade rör med pappers/glasfiberisolering samt "hönsnät" på i nästan alla väggar för värme.

Du säger att VVS-ritningen inte visar vattenrör där.. inkluderar det värme?

Edit: Våra kopparrör var till tappvatten. Värmen var dragen med järnrör.

Redigerat:
Röret går enligt min uppfattning något diagonalt. VVS ritningen visar även värme och jag tolkar den som att inget slags vatten går i den väggen. Radiatorrören går i golvet. Stoppar jag in fingret i borrhålet och känner på röret så är det kallt. Hönsnätet tror jag användes som armering.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.