Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Vi hade inte för höga värden av järn och mangan men det låg i det övre segmentet inom godkänd nivå.
Efter en herrans massa googling så verkar det vara en populär bransch att sälja filter :S Det fanns väldigt många företag med liknande namn, produkter och alla för mig helt okända.
Hittade en sida som skickade på faktura.
5000:- inkl allt förvånade åtminstone mig positivt med leveranstid på två dagar och snyggt lamineras instruktion. Får se om det ger effekten jag önskar nu
Vad har ni för lösning på järn och mangan?
Efter en herrans massa googling så verkar det vara en populär bransch att sälja filter :S Det fanns väldigt många företag med liknande namn, produkter och alla för mig helt okända.
Hittade en sida som skickade på faktura.
5000:- inkl allt förvånade åtminstone mig positivt med leveranstid på två dagar och snyggt lamineras instruktion. Får se om det ger effekten jag önskar nu
Vad har ni för lösning på järn och mangan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Självklart.
Hur skulle en annars gå tillväga?
Hur skulle en annars gå tillväga?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Verkar ju dock ha tabbat mig rejält vad gäller att manuellt backspola :|
Skall göras var tredje dag och tar ca 16min delat på två moment.. jaja, slapp ta in elektrikern för att koppla in den automatiska delen
Får se hur länge det dröjer innan jag uppgraderar.
Skall göras var tredje dag och tar ca 16min delat på två moment.. jaja, slapp ta in elektrikern för att koppla in den automatiska delen
Jag har ett "Culligan röd". Det har automatisk backspolning med valbart intervall, men man måste regenerera filtermassan manuellt varannan månad med kaliumpermanganat. Lite pyssligt, men det är inte så ofta. Står det "Birm" på säcken? I så fall lär du slippa det momentet, men vattnet måste syresättas på annat vis om jag förstått saken rätt. Jag valde mitt filter därför att jag fick det gratis. Det är från 1988 och var trasigt, men jag kunde laga det. Att det gör stor skillnad på vattnet har jag både märkt själv och verifierat med två vattenprover.
Jag som funderar på att försöka komplettera filtret med automatik för regenereringen varannan månad kan bara rekommendera att du gör rätt från början med backspolningsautomatik.
Jag som funderar på att försöka komplettera filtret med automatik för regenereringen varannan månad kan bara rekommendera att du gör rätt från början med backspolningsautomatik.
Redigerat:
Birm är en jättebra filtermassa för att rena järn. Har man mangan är det dock viktigt med ett högt pH värde då manganet inte oxiderar ordentligt under 8,0. Ett vattenprov visar dock ett högre pH än man har på plats så på en analys bör man ha minst 8,5 för att det ska fungera ordentligt. Vid höga järn och manganvärden alt. Svavelväte behöver man hjälpa till med syreaktivering. Och Ja! Du borde ha köpt en automatik. 😄
Med automatik borde det hamn runt 8-10'
I värsta fall får du byta massan om 4-5 år men det är fortfarande en billig lösning. Lycka till!
Med automatik borde det hamn runt 8-10'
I värsta fall får du byta massan om 4-5 år men det är fortfarande en billig lösning. Lycka till!
En sådan säljare har varit hemma hos mig. Hans gratistest kom fram till att jag hade järn och mangan i vattnet. Med detta som underlag ville han sälja ett avhärdningsfilter. Det blev ingen affär även om det var ett intressant besök.MagHam skrev:
Klicka här för att svara