P
Tänkte bara kolla med forumet innan jag åker och handlar. Ska koppla in en liten 10 liters beredare på landet under diskbänken och då det är långt till bygghandel vill jag inte att det blir fel. På kallvattensidan finns en T-koppling som används för att dränera på hösten. Där tänkte jag ansluta en flexibel slang för kallvattnet in i beredaren så frågan är om gängan är densamma som på slangen ?. 1/2 anslutningar på slangen. Varmvattenröret på blandaren har en klämkoppling som ser ut att vara 3/8 (17mm) så där tänkte jag sätta en bussning med 3/8 invändigt och 1/2 utvändigt och sedan slang till beredaren.

Bifogar några bilder.
Mätning av vattenrörsanslutning under diskbänk med tumstock, T-koppling synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undersida av diskbänk med synliga rör och T-koppling för kallvattenanslutning under renovering.
Skapa konto
VVS-installation under diskbänk med T-koppling och mätare vid kopparrör.
Skapa konto
T-koppling på kallvattenrör med dräneringsventil och etikett, avsedd för anslutning till beredare.
Skapa konto

L
På t-stycket 15 , passar med en slang lekande mutter 15 direkt på , och VV -röret blandaren 12 eller 10
Brukar vara en ventil i botten på VVB för att tömma , har du underhållsvärme ? ser att det sitter en kulventil på inkommande vatten , den måste vara öppen om frysrisk finns , men du avvattnar
kanske allt inför vintern , du har nog gjort det förr

P
Jo allt kallställs inför vintern men det är svärfar som sköter det. Han får väl helt enkelt skruva loss slangarna då de kommer att sitta där han normalt lossar pluggarna när allt töms. beredaren sitter på 2 krokar så den är nog lätt att häkta av och tömma.

Redigerat:
Krilleman
På klämringsända ska man aldrig montera slang med lekande mutter på.

Och det är precis vad TS verkar ha på både den raka kopplingen och T-röret...

Byt kopplingarna till korrekta med slät ansats så packningen tätar ordentligt om slang ska användas!

P
Till varmvattenröret på blandaren byter jag den raka kopplingen till en nippel med hane. 10x1/2 men då borde jag sätta en kort rörbit i T-stycket på inkommande kallvattnet och en nippel på det också. Står 10 mm på muttern men tycker T stycket ser större ut men det kanske är en synvilla.

P
Det gick bra med installationen. Skönt att slippa koka diskvatten i vattenkokaren.
På kallvattensidan blev det en planadapter som jag inte visste fanns att köpa och på varmvattensidan en övergångsnippel till 1/2". Ordnade en slang från övertrycksventilen ner i ett gammalt avloppsrör så att den enkelt kan tömmas på vintern. Sedan får man ju såklart skruva bort slangarna så det inte står vatten kvar i dessa.

• Nyinstallerad varmvattenberedare under diskbänk med kopplade vattenledningar och avloppsslang.
    Skapa konto
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.