Byggahus.se

Fall på avlopp i nytt badrum, torpargrundskonvertering.

1. S
    Medlem · skåne · 122 inlägg

stoffe88

Medlem
    Hej,

Jag håller på med en torpargrundskonvertering till platta på mark. I den här etappen ska det byggas ett nytt badrum så jag håller på att gräva nya avlopp både på utsidan och insidan. Fallet på utsidan blir ca 5mm/m för att parera mellan grundstenarna som är massiva :)

När avloppet kommer in i huset kommer det ligga ca 1m under färdigt golv, jag har redan ca 60cm luft i dagsläget, så frågan jag har är hur man gör med resterande 40cm med avloppet. WC kommer sitta ca 1.5m från inkommande avlopp, så ingen lång sträcka och det kommer sitta närmast där det kommer in på stammen.

Alternativen jag tänker mig just nu är:

1. Gräva ytterligare 40cm enbart för toaletten och låta resten av stammen ligga där jag har marknivån nu.

2. Även låta toalettens avlopp ligga i marknivå och göra en stigare (kallas det så) direkt när avloppet kommer innanför grundmuren.

2. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Jag fattar inte riktigt hur du menar. Men, du har två fasta punkter, wc-stolen och det redan existerande avloppet. Det sistnämnda kan inte ändras, om jag förstått det rätt? Alltså drar du avloppet på för dig, enklaste sätt. Så länge du har ett fall på MINIMUM en cm per meter. Svåraste än så är det inte!
    Däremot är ditt fall på fem mm per meter i minsta laget. Kan du öka det fallet vore det bra.

Staffan

3. S

stoffe88

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20170816_185325.jpg

Såhär ser det ut nu, dvs avloppet ligger 50cm lägre ner än jordgolvet. Det som hade varit lättast är att spåra ur i jordgolvet för avloppstammen, för att slippa gräva ut flera kubik till.

Jag är osäker på i vilka fall man inte ska ha för stora fall, för att vatten och toapapper inte ska åka ifrån varandra..

Med alt. 1 menar jag alltså att avlopp från wc ligger som det gråa röret i bilden.

Och alt. 2 att gräva ner det gråa röret 50cm för att det ska hamna i samma nivå som markavloppsröret i bilden.

4. kulle
    Medlem · skåne · 1 920 inlägg

kulle

Medlem
    Alt 1 kommer fungera bra, undvik tvära 90 böjar bara

5. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Den risken är bara en teoretisk hypotes. I verkligheten kan du ha vilket fall som helst, från en procent och uppåt!

6. H
    Moderator · Stockholm · 44 340 inlägg

hempularen

Moderator
    Det viktigaste (utöver minst 1cm fall) är att du inte har rena 90 graders krökar, använd en kombination av två 45 graders istället, det finns speciella 90 graders "långböjar". Det är vinklar med stor radie, de fungerar som dubbla 45 graders, men eftersom det bara är en böj, inte två och därmed en muff mindre så blir det lite kompaktare.

Det som händer med 90 gradersböjar, är att när vatten rusar fram med stor hastighet mot böjen, så kommer vattnet att träffa bakre väggen i böjen, och studsa tillbaka. Det bromsar då upp flödet i ledningen, med risk att fasta delar sjunker till rörets botten och skapar stopp.

7. S

stoffe88

Medlem
    Angående fallet så har jag pratat med tre olika om det och de säger alla att runt 5mm/m ska fungera, han som jobbar dagligen med markarbeten säger att ännu lägre fall även ska vara okej. Så jag håller helt enkelt tummarna för att det ska fungera. Fallet på insidan kan jag anpassa hur jag vill nu när jag är igenom grundmuren, så där kommer jag ligga på minst en procent. Jag kommer använda långböjar (y)

Är det ok att använda markavloppsdelar på insidan eller är det bara gråa som gäller? "De ligger fortfarande i marken" ☺️ Var dras den här gränsen?

Bör man gräva ner stammen så den blir täckt av jord eller är det ok att lägga den i tvättad sten direkt, jag kommer antagligen göra det förstnämnda för att lättare fixera allt.

8. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Helt rätt!
    Men ibland är det av bla. utrymmesskäl, nödvändigt att använda stående vinklar (90 grader = vinkel. övriga krökar:beer: = språng) istället för två 45-graders språng. Jag har själv lagt sådana lösningar i mitt hus för såväl WC som diskavlopp utan att det blivit stopp. Det är däremot väldigt olämpligt att lägga horisontella vinklar. Men om det inte kan lösas på något annat realistiskt sätt, anslut ett rensrör direkt före vinkeln.

9. S

stoffe88

Medlem
    Du menar om man använder en 90grader icke långböj? Men långböj i detta fallet är okej?

10. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.