Byggahus.se

Egen brunn med permanent avrinning

1. C
    Medlem · 2 inlägg

Cesar10

Medlem
    Hej!
    Jag har en egen brunn på mitt fritidshus där det finns en slang från brunnen som permanent står och rinner ut vatten i ett dike. De som byggde huset och anlade brunnen finns inte i livet men en granne sa att det tydligen är övertryck i brunnen och att de tidigare har haft en lite dricksfontän kopplat till detta röret.
    Anläggningen i övrigt är en pump som pumpar upp ur brunnen och vidare till en radonavskiljare. Efter det så finns en pump som pumpar in till bostaden. Avrinningen som jag har funderingar kring kommer direkt från brunnen och har ingen pump kopplad till sig.
    Min fråga är om det ska va så här,? Vad kan händer om jag täpper igen avrinningen? Det försvinner ju ganska stor mängder vatten, jag har dock aldrig haft problem med att det är vattenbrist.
    mvh
    Cesar

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hur länge har det runnit över , det är ett övertryck som du säger , räcker vattnet till i dag för er ,
    det sinar inte så ni blir utan ,

3. C
    Medlem · 2 inlägg

Cesar10

Medlem
    Jag skulle tro att det alltid har varit så, typ 30-40 år. Vattnet räcker och brunnen har inte sinat under mina 4 år som ägare. Det är nyligen som jag blev medveten om avrinningsslangen och funderar mest på om det är något jag behöver fixa eller om det bara är att låta det va så länge allt funkar som det ska.

4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 977 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Grävd eller borrad?
    Täpper du till svallerröret lär det ju rinna över, och sjunker vattennivån så att det inte behövs slutar det rinna? Ta reda på hur det förhåller sig och fungerar, annars, det som inte är trasigt behöver inte lagas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.