Hej.
Hade inget vatten igår.
Här är bilder från brunnen.
Vad är det jag ser?
Ligger pumpen i behållaren där elkabeln går in ?
Kan jag ta upp pumpen och kolla den ?
Inga proppar har gått men innan trycktanken i tryckregulatorn går alla faser igenom alltså spänning på alla faser före och efter tryckregulatorn.
I brytaren på väggen innan tryckregulatorn finns där ett motorskydd som ibland löser ut efter en stund.

Kan någon se vad jag har i brunnen och kan jag fixa det själv?

Mvh Magnus

• Utsikt över en brunn med olika rör, kablar och en pump som kan vara defekt, allt är vått och smutsigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en brunn med elkabel och gammal utrustning, möjlig pump nedsänkt i vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
En fas fattas
Pumpen sitter i hålet på röret som går ner i samma platta som kabeln , djupet som pumpen hänger på , kan variera mellan ca 40 m till 90m , vet inte ni det , går det att fråga föregående ägare
Ta en bild på tryckregulatorn och övriga elgrejer till pumpen
Du säger spänning ut från den , är du säker , koppla loss kabeln till pumpen och mät 400V mellan de skruvar som pumpkabeln satt på

Om ni har mätt tre faser efter tryckströmbrytaren så finns inga fel så långt utan det ligger senare. Det är viktigt att man gör tre mätningar för att konstatera tre friska faser och utesluta bakmatning. Då behöver ingenting kopplas loss. Motorskyddet löser antingen för att pumpen går tungt eller för att en fas är borta, vilket då i så fall ligger senare i kedjan. Det sitter ett SEMKO-uttag i brunnen som kanske glappar.

Har ni tidigare kunna höra när pumpen gick?

L
Svaret är fel när det gäller att mäta , gör som jag föreslog för att komma närmre problemet

Nej Liteavvarje svaret är rätt vad gäller mätning om det ger 400 V vid tre riktiga test mellan respektive faser. Inte för att reta dig men strikt sett mät tre konsekutiva cykliska permutationer och konstatera 400 V så kan du gå vidare i kedjan ner i brunnen från brytaren sett.

L
GK100 GK100 skrev:
Nej Liteavvarje svaret är rätt vad gäller mätning om det ger 400 V vid tre riktiga test mellan respektive faser. Inte för att reta dig men strikt sett mät tre konsekutiva cykliska permutationer och konstatera 400 V så kan du gå vidare i kedjan ner i brunnen från brytaren sett.
Har meddelat Bo att jag tar debatten med honom om han insisterar på det

Ok hörbarhet femma. Klart slut!

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Svaret är fel när det gäller att mäta , gör som jag föreslog för att komma närmre problemet
Nej, varken ditt eller mitt svar är "fel" map hur man mäter att det finns tre friska faser. Om man som sagt gör tre mätningar, en mellan varje kombination av fas, och dessutom har en spänningsprovare som visar spänningen 400 V så vet man att alla tre faser är på plats. Min poäng är att man då inte behöver koppla loss några ledare. Det brukar vara trångt på terminalerna till tryckströmbrytaren så kan man undvika att röra detta om det inte behövs så är det bra.

Om man däremot bara har en spänningsdetektor som inte kan visa spänningens värde så kan det vara ide att koppla loss förbrukaren för att undvika att man fångar upp bakmatad spänning som kan lura en till att tro att alla faser är på plats. Det är fortfarande viktigt med tre mätningar för att fånga fall som t.ex att två faser är kortslutna mot varandra.

Motorskyddet löser här, och utan att plocka upp pumpen kan man få lite vägledning till felet genom att mäta strömmen i varje fas. Då ser man om det är fasbrott senare i kedjan eller om alla tre faser drar ovanligt mycket ström (jämfört med motorskyddets inställning), eller ingen ström alls. Men det kräver ju en strömtång och plats att applicera den så det kan kräva lite skruvande.

Nu hoppas jag någon vattenkunnig kan svara på TS frågor om vad han ser i brunnen. Är det en djuphålspump? Jag tycker det ser sörjigt ut.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle börja utredningen i det sunkiga semko-17-donet som sitter till höger i bild.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag hade ringt en elektriker.

Tack.
Poker igår så ska bara hämta mig lite.
Har mycket på jobbet så får ta det en vecka i taget.
Pumpen sitter till vårt sommarhus så det är inget akut direkt.
Hörs....

Plockade av de 3 faser efter tryckreg och fann lägre spänning.
Bytte proppar och har nu 3 st 400v faser fram till brytare med motorskydd men inte efter.
Ska byta motorskydd / brytare på väggen först.

Mvh Magnus

L
Har du haft lite dåligt med luft i kärlet ( pumpen studsar eller hicka som vi kallar det ) så är detta med skyddet en klassiker , det brinner upp invärtes , enda möjligheten är då att mäta som jag föreslog
Bra att du hittade det :) Vet inte vad du har för tryckströmbrytare , men om det är en med glasklart lock modell Ceve , så när du ändå håller på så byt den med ,
Dom är bara skräp , med klena kontaktytor i , blir lätt brända när pumpen har hicka , med dålig kontakt som följd , i bland fungerar dom , i bland inte vid brända kontakter , intermententa fel
är hopplösa fel att hitta

L Liteavvarje skrev:
men om det är en med glasklart lock modell Ceve , så när du ändå håller på så byt den med ,
Dom är bara skräp
Mja, det håller jag inte med om. Min erfarenhet är att de håller god kvalite, håller i decennier.

L
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, det håller jag inte med om. Min erfarenhet är att de håller god kvalite, håller i decennier.
Inte CEWES med glasklart lock , dom hade en på 70 talet som var bra , men sen blev det billigare att bygga dom med lite klena kontakter , dom klarar inte till/från när det blir studs
p-g-a av dåligt med luft i kärlet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.