Hej,

Jag har en fråga ang. Pex RiR. Har ett gammalt badrum (20år) som skall få sig en ”make over”. Idag sitter det Pex RiR. Några skyddsrör är ingjutna i betongplatan så de kan jag inte byta ut. Men jag misstänker att skyddsrören kommer att vara för korta när de dragits genom bockfixtur och sticker ut 100mm ur nya väggen. Min fråga är som följer: finns det något godkänt sätt att skarva skyddsröret (dolt)??? Alla mediarör ska dras om genom de gamla skyddsrören så de är bara skyddsrörens längd som är ett potentiellt problem...
Hur gör man?

Vore mcket tacksam för svar!

Nu har jag monterat lite LK grejer, och lite Uponor. En känsla av att Uponor har bättre saker börjar framträda. Se på Uponors skarv, den ser brutal ut i jämförelse med LK:s, och den går att skruva fast i vägg/regel/etc. Någon mer som kan instämma?

Krilleman
Visst är Uponors skarv bättre än LK:s rent konstruktionsmässigt och hållfasthetsmässigt.

Men LK:s kan du trä över en slang om du fått en skada.

Vad grymma ni är! Tack så mycket!
Min erfarenhet är också att Uponor har ett snäpp bättre kvalitét, men det kan vara inbillat :) Däremot har de en väldigt svårnavigerad sida när man försöker leta prylar. Om man inte exakt vet benämningen eller RSK är man helt lost, eller så är det så att det är skit bakom tangentbordet :confused:

Krilleman
Uponor har även fina bockstöd som bygger som en 70mm regel. Grymt smart konstruktion för att undvika rörelse i väggen.

Men hemsidan är som redan nämnts extremt svårnavigerad och monteringsanvisningar är svårt att hitta om man vill läsa på.

Där är LK hästlängder bättre!

• Gilla
Joefaa och 1 till
  • Laddar…
Japp, de där bockstöden är riktigt bra. Så bra att man undrar varför man ska göra sig besväret med att montera deras väggdosa M7...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.