Hej,
Hade en tidigare tråd där jag förklarade mitt problem med vattenrör genom golv även om uteymmet endast är en toalett. Har nu visat bilder på rörens krökningar för en VVSare på jobbet och då man inte använt ett bockningsverktyg och gjort kraftiga krökningar mot nån regel eller liknande är rören såpass illa åtgångna att dom kan liknas vid formen av en nymåne i krökarna. Så nu ska det dras upp PEX ist från bottenvåningen så man vet att allt är ok.

Detta innebär att jag ska ta upp ett väl tilltaget hål i väggen på 40×40cm under trappen för att vi ska komma åt rören som idag är inbyggda och sedan montera inspektionslucka. Tänkte höra om det är någon som gjort ett försök att skapa ett tätt utrymme i efterhand där man kan fånga upp läckande vatten och sedan leda ut via skvallerör?
Så man följer gällande regler ang. dolda kopplingar.
Hörn under en trappa med ljus trägolv och vitmönstrad vägg, inspektionslucka och en gula vattenpass syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där fast 3cm ovan listen kommer luckan monteras för att komma åt stigarna till övervåningen.

Hål i vägg under trappa där inspektionslucka ska monteras för att nå vattenrör.
Skapa konto

På motsatt sida väggen är badrummet med ett dåligt försök till inspektionslucka men därifrån når man inte stigarna.

Så här ser det ut på insidan, blir inte lätt att göra något "på rätt sätt" här inte Öppnad vägg med synlig isolering och rörledningar bakom träpanel.
Skapa konto
Komplex rörledning inuti en vägg med koppar och plastledningar samt isolering och en elcentral till höger.
Skapa konto

Hade lite tur iaf, skulle göra ett titthål med dosfräsen och "klong" säger de i ett av rören på andra sidan gipset Schadat rör med ett märke efter borrande synligt genom ett hål.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.