4 873 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Varmvattenberedare Nibe sputar ut vatten
Vi har en c:a 10 år gammal 55-liters Nibe Eminent -R i ett stall. Plötsligt har den börjat tömma ut vattnet genom spillvattenröret, vilket skallrar så det dunkar. Vad kan ha hänt? Överhettning? För högt tryck in i beredaren? Är det värt att laga/felsöka en så pass gammal beredare, eller har den tjänat ut?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Termostaten kanske hängt sig på något sätt så att den överhettar?
Kan vi få bild på kopplingarna? Spillvattenröret brukar väl vara kopplat till ett externt koppel där det sitter en övertrycksventil. Den kan börja läcka även om allt annat är ok, då är det den som behöver bytas.
10 år är ingenting för en kvalitets-VVB. Min är från 1977 och funkar perfekt fortfarande.
Kan vi få bild på kopplingarna? Spillvattenröret brukar väl vara kopplat till ett externt koppel där det sitter en övertrycksventil. Den kan börja läcka även om allt annat är ok, då är det den som behöver bytas.
10 år är ingenting för en kvalitets-VVB. Min är från 1977 och funkar perfekt fortfarande.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Om den står och sprutar kontinuerligt så låter det mer som fel på säkerhetsventilen, än överhettning.
Prova att motionera säkerhetsventilen, det kan räcka.
Prova att motionera säkerhetsventilen, det kan räcka.
Tack för snabbt svar. Fixar bild imorgon om problemet kvarstår.MultiManOriginal skrev:
Termostaten kanske hängt sig på något sätt så att den överhettar?
Klicka här för att svara