Hej,
Vi är igång med renovering i tvättstugan där vi skulle vilja koppla bort vår blandare (och därmed stänga av vattnet).
Förmodligen kommer det ta några helger där vattnet behöver vara avstängt. Så vi vill helst inte stänga av rören som går till dusch och blandare på ovanvåningen en längre tid.
Se bifogad bild för att se en grov skiss på rördragningen.
Vad tror ni, kan vi stänga av vattnet till blandaren på något bra sätt?
Vi är igång med renovering i tvättstugan där vi skulle vilja koppla bort vår blandare (och därmed stänga av vattnet).
Förmodligen kommer det ta några helger där vattnet behöver vara avstängt. Så vi vill helst inte stänga av rören som går till dusch och blandare på ovanvåningen en längre tid.
Se bifogad bild för att se en grov skiss på rördragningen.
Vad tror ni, kan vi stänga av vattnet till blandaren på något bra sätt?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 432 inlägg
Är t-röret en klämringskoppling så kan du sätta en propp i den i rätt storlek. Annars kanske det finns någon annan klämringskoppling som är lämpligare att sätta en propp i.
Exempel:https://www.rinkabyror.se/artikel/va-propp-10/
Exempel:https://www.rinkabyror.se/artikel/va-propp-10/
Ok, tack för svar. Här är en bild på sista kopplingen innan blandaren.Rickard.ag skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står FPL på dem och det verkar vara en klämringskoppling när jag läser mig fram.
Så om jag förstår dig rätt ska det gå att stänga av ballofixen närmast, och sen sätta på en propp i rätt storlek
(som du länkar till) istället för dessa FPL?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 432 inlägg
Njaa inte istället för, du skruvar ut övre muttern i ditt fall och byter ut röret mot proppen sen drar åt muttern igen. Det går att göra på alla klämringskopplingar. Se till att du köper rätt storlek det brukar stå på kopplingen.
Jag inbillade mig att du ville plocka bort så mycket rör som möjligt därför rekomenderade jag så nära t-röret som möjligt först.
Jag inbillade mig att du ville plocka bort så mycket rör som möjligt därför rekomenderade jag så nära t-röret som möjligt först.
Tack, det verkar vara samma lösning som Rickard.ag pratar om. Om jag förstår rätt?W WarHawk skrev:
Ja okej. Då är jag med.Rickard.ag skrev:
1. När man stänger av tillförseln av vattnet via ballofixen som sitter närmast. Kommer det då bli luft i systemet till element etc?
2. Behöver man även stänga av på ballofixen som sitter högre upp (mot ovanvåningen)? Jag gissar vilt, men det känns som vattnet som kommer ner därifrån kan komma ut vid blandaren innan man hinner skruva på proppen?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 432 inlägg
1. Jag hoppas verkligen inte dina element är koppplade på samma slinga som en blandare. (värme är ett helt eget system)
2. Stäng balofixen sen öppnar du blandaren och tömmer ut vattnet innan du skruvar i något.
Sen så bör jag säga att man inte ska blanda fabrikat på klämringskopplingar så egentligen borde du leta fram en fpl propp.
(jag har använt VA i fpl kopplingar utan problem men det säger egentligen ingenting .)
2. Stäng balofixen sen öppnar du blandaren och tömmer ut vattnet innan du skruvar i något.
Sen så bör jag säga att man inte ska blanda fabrikat på klämringskopplingar så egentligen borde du leta fram en fpl propp.
(jag har använt VA i fpl kopplingar utan problem men det säger egentligen ingenting .)
Redigerat:
Givet att det är en temporär avstängning plus att det är i tvättstuga som rimligen har golvbrunn borde ju risken med en propp av annat fabrikat vara mycket låg. Muttern kommer ju sitta fast och det värsta som kan hända är ju lite dropp-läckage vilket i detta fall inte är en katastrof.
Redigerat:
Rickard.ag skrev:
1. Jag hoppas verkligen inte dina element är koppplade på samma slinga som en blandare. (värme är ett helt eget system)
Tack. Ska prova detta framöver.P proffsrik skrev:
Klicka här för att svara