Hej, renoverade badrummet och valde då en "vattenfalls" blandare. Denna har ganska lågt tryck och behöver ha det för att inte spruta ner användaren. Men det tar alldeles för lång tid innan varmvattnet hittar fram. (över minuten)

Hur kan jag få varmvatten snabbare till blandaren?

Måste jag installera en varmvattenberedare? Eller kan man köra in nån el patron i ledningen eller något liknande?

Tacksam för förslag som inte är allt för dyra.

inget ovanligt problem i dagens designbehov. Det enklaste brukar väl vara nån miniberedare under handfatet eller i omedelbar närhet. Billigt? nä inte direkt.

Finns det någon flödes aktiverad elpatron?

Eller det kanske existerar för syftet eller är inte försvarbart att installera?

VVC kanske är en bra lösning?

Redigerat:
  • Gilla
Bollo
  • Laddar…
M MagHam skrev:
VVC ?
Fått för mig att det bara var för stora lokaler. Men man kanske kan ha det i huset med. Vad skulle en sån installation gå på i runda slängar?

Vad är fördelarna jämfört med en liten beredare?

Vill gärna göra ett informerat beslut. Så alla förslag är välkomna så får jag helt enkelt lista ut vad vi tycker är värt.

Fördelen med VVC är att du slipper en extra beredare.

En direktvärmare är smidigt men kör på ganska hög effekt så man får dubbelkolla att elsystemet pallar med.

Nackdelen med vvc är väl att det är ett ganska stort ingrepp.Blir ju en del rördragning.

Vi har förresten fjärrvärme idag. som ligger på andra sidan byggnaden så det är en bit till blandaren. Har inga problem med duschen eller kranen i köket. Rören är dragna i källartaket och lättåtkomliga.

Om det är lätt att dra och det inte är för lång sträcka, så kanske en möjlighet är att dra ett nytt varmvattenrör med mindre dimension mellan pannan och blandaren ( kanske bara sträckan genom källaren?) ? Det blir väl billigast tror jag.

• Gilla
pdov
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om det är lätt att dra och det inte är för lång sträcka, så kanske en möjlighet är att dra ett nytt varmvattenrör med mindre dimension mellan pannan och blandaren ( kanske bara sträckan genom källaren?) ? Det blir väl billigast tror jag.
Fan det har jag inte alls tänkt på. Det känns ju faktiskt som den smidigaste lösningen. Ett extra rör i taket kan vi helt klart leva med.

Hur stor skillnad skulle en sådan förändring innebära. kan man gå så långt och säga att om man halverar dimensionen att man då halverar tiden det tar för VV att ta sig fram? Eller det är inte så enkelt räknat?

C Cookiiee skrev:
Fan det har jag inte alls tänkt på. Det känns ju faktiskt som den smidigaste lösningen. Ett extra rör i taket kan vi helt klart leva med.

Hur stor skillnad skulle en sådan förändring innebära. kan man gå så långt och säga att om man halverar dimensionen att man då halverar tiden det tar för VV att ta sig fram? Eller det är inte så enkelt räknat?
Det borde väl t.o.m. vara större skillnad eftersom tiden borde vara relatera till arean på röret och inte diametern? Så halva diametern borde väl ge 4 ggr snabbare men till slut får du väl för lite flöde istället så att det blir ett problem istället...

M Marsman80 skrev:
Det borde väl t.o.m. vara större skillnad eftersom tiden borde vara relatera till arean på röret och inte diametern? Så halva diametern borde väl ge 4 ggr snabbare men till slut får du väl för lite flöde istället så att det blir ett problem istället...
Hur mycket flöde förlorar man. Misstänker att det är samma diameter idag på blandaren som till duschen. Blandaren är nog inte mycket mer än en tiondel av duschen flöde idag om man sätter de på max. Så man kanske kan gå ner en del i dimension till bara blandaren utan att märka något på vatten som tapas ut blandare. Det blandas du dessutom med kallvatten som har oförändrat flöde.

Det är blandaren på kommoden som tar lååång tid (över minuten). Duschen tar 10-15 sekunder "bara". (acceptabelt för vår del).

Jag kanske tänker helt fel rätta mig gärna.

Varför krångla till det så förbenat,

Byta ut den där "vattenfalls" blandaren till en vanlig,

Personligen så hatar jag dom, ful design och man får nästan hjärtklappning varje gång man använder dom,

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Enklast, snyggast och förmodligen billigast är en liten elberedare under handfatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.