6 088 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Vad gör egentligen en tugger från Flygt? En massa hus i grannskapet har skaffat sådana.
Jag vet inte mycket om avlopp och sådant.
Men jag noterade att i grannskapet till vårt fritidshus står det på många tomter sådana här paket.
Och det är bara att erkänna att jag gärna vill lära mig.
Det är en anordning för att filtrera avloppsvatten innan det går till vad.?. trekammarbrunn eller kommunalt avlopp?
Eller vad har man dem till?
Med tanke på att det är kommunalt avlopp på gång överallt så undrar jag om dessa hus inte kommer anslutas (vårt är nu anslutet och detta är en dryg km bort) eller om man ändå använder dessa.
Med tanke på att det är flera som fått dem levererade på tomten kan jag anta att det är ett gemensamt inköp. Eller är det från kommunen?
Novisfrågor som jag hoppas någon kan svara på. Jag kan inte fråga dem som bor där delvis för att det är 37 mil bort och för att jag inte känner någon av dem.
Men jag noterade att i grannskapet till vårt fritidshus står det på många tomter sådana här paket.
Det är en anordning för att filtrera avloppsvatten innan det går till vad.?. trekammarbrunn eller kommunalt avlopp?
Med tanke på att det är kommunalt avlopp på gång överallt så undrar jag om dessa hus inte kommer anslutas (vårt är nu anslutet och detta är en dryg km bort) eller om man ändå använder dessa.
Med tanke på att det är flera som fått dem levererade på tomten kan jag anta att det är ett gemensamt inköp. Eller är det från kommunen?
Novisfrågor som jag hoppas någon kan svara på. Jag kan inte fråga dem som bor där delvis för att det är 37 mil bort och för att jag inte känner någon av dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte vara kitt med brunn och pump för de fastigheter som ligger lägre än det tänkta avloppssystemet?
Dvs om det nu förbereds för kommunalt avlopp där, kanske går att göra en skattning om de ligger på tomter som ligger lågt och/eller har källare?
Dvs om det nu förbereds för kommunalt avlopp där, kanske går att göra en skattning om de ligger på tomter som ligger lågt och/eller har källare?
Det är en avloppspump. Dom används vanligtvis då man på grund av höjdskillnader inte har självfall till det centrala avlopssystemet.
Exakt vem som har köpt dom vet jag inte, men rent spontant känns det som att kommunen borde ordna en central pumpstation för området om alla hus ligger lågt i förhållande till resten av systemet? Men man kanske tycker att det är en billigare lösning med separata pumpar, eller så har man helt enkelt lämpat över problemet på de enskilda fastighetsägarna...
Exakt vem som har köpt dom vet jag inte, men rent spontant känns det som att kommunen borde ordna en central pumpstation för området om alla hus ligger lågt i förhållande till resten av systemet? Men man kanske tycker att det är en billigare lösning med separata pumpar, eller så har man helt enkelt lämpat över problemet på de enskilda fastighetsägarna...
Det är ett konstverk, installation säger de som vet.Fario skrev:
Jag vet inte mycket om avlopp och sådant.
[bild]
Det är utrustning för lågtrycksavlopp. Används om det inte är fall i avloppssystemet. I byttan sitter en pump och en nivåbrytare. På utgående rör sitter en backventil. När nivån i byttan stiger så startar pumpen. Den tömmer ut på ca 30-60 sekunder.
Jag är kulturarbetare och det var därför jag fotograferade verket. Har lite av Otto Steinerts grafiska pregnans över sig. Nu när jag vet att populasen använder dem för något så rudimentärt som ”avlopp” är jag inte lika imponerad.N Yindysagh skrev:
Bara för att dessa används till avlopp betyder inte att dom inte är vackra åtminstone på utsidan insidan ska du nog inte fota efter idrifttagning
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Finns många sådana avloppspumpbrunnar i Vellinge, har varit nere och rotat i rätt många av dom, dom klarar inte bindor och tamponger så bra.