6 850 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Hur få snabbare varmvatten?
Enklast - tror inte det. Det tar plats och det ska finnas el framdraget. Ytterligare en pryl i huset som ska underhållas.useless skrev:
Snyggast - Tror inte det heller. Den syns ju som någon form av "klump", som dessutom försvårar städning.
Billigast - Kanske inte ens det. 10 m prisol ( 600:- ) +anslutningar jämfört med beredare + anslutningar + elinstallation ? För att få jämn värme på vattnet, så kanske beredaren dessutom måste vara av genomströmningstyp och då går det åt mycket ström temporärt. Oavsett beredartyp, så tillkommer ju en rörlig elkostnad för driften i all framtid.
Lite beroende av vilket vattentryck som finns tillgängligt, så tror jag fortfarande att den enklaste-snyggaste-billigaste och den mest underhållsfria lösningen är att byta en del ( så lång som möjligt) av varmvattenröret mellan panna och blandare, till ett rör med mindre dimension.
Redigerat:
Det finns ju många "Om och men" här, så det kanske skulle vara bra med en enkel skiss på hur det är kopplat och vilka avstånd det är. Att det skiljer mer än en halv minut i samma rum ( även med olika flöden) är ju lite konstigt. Uppgift om normalt vattentryck är ju också bra.C Cookiiee skrev:
Redigerat:
Är där plats så dra ett mindre rör som du kopplar på värmeröret och cirkulera varmvattnet, då har du varmvatten direkt när du behöver det och kostar bara en cirk.pump och rör/kopplingar.
Vi kommer sätta en liten (35L) varmvattenberedare i en hörna i köket, som ligger vägg i vägg med badrummet.
Så får vi snabbt varmvatten i både kök och badrum. Dessa ligger annars ca 18-20m från värmepannan.
Vi kommer sätta en liten (35L) varmvattenberedare i en hörna i köket, som ligger vägg i vägg med badrummet.
Så får vi snabbt varmvatten i både kök och badrum. Dessa ligger annars ca 18-20m från värmepannan.
Varför mindre?
Jag har klena rör till en dusch och det tar evigheter, men det som är byggt 1962 med 1"rör spolar man ut kallvattenet på 10 sec.
Jag har klena rör till en dusch och det tar evigheter, men det som är byggt 1962 med 1"rör spolar man ut kallvattenet på 10 sec.
Själv har jag 12mm. kopparrör till ALLT varmvatten. Till badrummet som är längst från pannrummet tar det 4sekunder för varmvattnet att komma fram. Trycket är helt acceptabelt, även för badkarsblandaren.
Gå och mät varmvattenröret i källaren. Jag gissar att du kanske tillochmed har 22mm. kopparrör. isåfall är det inte konstigt att det tar lång tid. Mät också hur lång tid det tar för din dandykran att fylla upp en liter vatten med bara varmvatten. på så vis kan du räkna ut ifall det är rören eller blandaren som är boven i dramat. Eftersom din blandare inte tillför en massa luft i vattnet kan det se ut som att flödet är mindre än var det i själva verket är!
P.S.
Hade vi inte en tråd där en särskrivningsglad TS ställde till med missförstånd när han skrev att "vattenfall" tillverkade tvättställsblandare?
Gå och mät varmvattenröret i källaren. Jag gissar att du kanske tillochmed har 22mm. kopparrör. isåfall är det inte konstigt att det tar lång tid. Mät också hur lång tid det tar för din dandykran att fylla upp en liter vatten med bara varmvatten. på så vis kan du räkna ut ifall det är rören eller blandaren som är boven i dramat. Eftersom din blandare inte tillför en massa luft i vattnet kan det se ut som att flödet är mindre än var det i själva verket är!
P.S.
Hade vi inte en tråd där en särskrivningsglad TS ställde till med missförstånd när han skrev att "vattenfall" tillverkade tvättställsblandare?
Staffan2000 skrev:
Själv har jag 12mm. kopparrör till ALLT varmvatten. Till badrummet som är längst från pannrummet tar det 4sekunder för varmvattnet att komma fram. Trycket är helt acceptabelt, även för badkarsblandaren.
P.S.
Stämmer det är 22mm kopparrör som dragits.
Det är definitivt tvättställsblandaren. Då duschblandaren i samma badrum inte lider av samma problem.
Just nu lutar det åt att dra nytt vv rör i mindre diameter. Ska bara se till så det inte påverkar flödet på duschblandaren till det sämre. Allt är dragit till säkertvatten skåp så det borde inte vara några större svårigheter.
Edit: 1l vv på 19,27 sekunder
12 mm räcker till dusch (om man har Vanligt tryck , jag har 5.5 bar). Om du ska dra sep rör t blandaren så räcker nog 10mm rör. Isåfall kommer det >5ggr så fort att få fram vv. Det är betydligt mindre massa att värma upp dessutom så det kanske blir en faktor 10 i tid !!!
Klicka här för att svara