Hej! Under diskbänken i köket upptäckte jag lite fukt där plastöverdraget upphör. Detta gäller kallvattensröret. Jag har provat att skala av plasten så långt det är möjligt innan röret försvinner under golvet. När jag skurit upp finns det fukt och eventuellt fortsätter lite fukt att tränga ut ur plasten. Det är absolut inga stora mängder men under natten har ett omlindat papper blivit fuktat. En rörmokare jag konsulterade menade att det i värsta fall kunde vara en läcka på kopparröret inne i plasten och att vattnet sedan vandrade till plastens öppning. Kan detta vara möjligt? Andra förslag? Huset är byggt 1989. Tacksam för input.

Det är inte kondens bara då?

J johni skrev:
Hej! Under diskbänken i köket upptäckte jag lite fukt där plastöverdraget upphör. Detta gäller kallvattensröret. Jag har provat att skala av plasten så långt det är möjligt innan röret försvinner under golvet. När jag skurit upp finns det fukt och eventuellt fortsätter lite fukt att tränga ut ur plasten. Det är absolut inga stora mängder men under natten har ett omlindat papper blivit fuktat. En rörmokare jag konsulterade menade att det i värsta fall kunde vara en läcka på kopparröret inne i plasten och att vattnet sedan vandrade till plastens öppning. Kan detta vara möjligt? Andra förslag? Huset är byggt 1989. Tacksam för input.
Ja, det är den funktionen plasten har. Vattnet transporteras innanför plasten (om den är oskadd hela vägen) tills den är öppen, oftast på ett ställe där man ser att det kommer fukt. Vore röret skadat inne i konstruktionen och inte hade plasten runt sig så kan det läcka i flera år utan att du märker något innan möglet fått fäste och luktar.

Men som någon skrev... kondens? Har ni spolat vatten under tiden du hade pappret på?
Iskallt kopparrör i uppvärmt rum ger en hel del kondens på utsidan.

P petererlandsson1194 skrev:
Ja, det är den funktionen plasten har. Vattnet transporteras innanför plasten (om den är oskadd hela vägen) tills den är öppen, oftast på ett ställe där man ser att det kommer fukt. Vore röret skadat inne i konstruktionen och inte hade plasten runt sig så kan det läcka i flera år utan att du märker något innan möglet fått fäste och luktar.

Men som någon skrev... kondens? Har ni spolat vatten under tiden du hade pappret på?
Iskallt kopparrör i uppvärmt rum ger en hel del kondens på utsidan.
Jag har testat att spola vatten och det gör ingen skillnad. Jag tänker att OM det vore en läcka och plasten är hel så borde det komma mer vatten. Tycker också att det är lite osannolikt att en läcka spontant skull uppstå under huset. Rören är förvisso 30 år och koppar kan ärga men ändå.,

J johni skrev:
Jag har testat att spola vatten och det gör ingen skillnad. Jag tänker att OM det vore en läcka och plasten är hel så borde det komma mer vatten. Tycker också att det är lite osannolikt att en läcka spontant skull uppstå under huset. Rören är förvisso 30 år och koppar kan ärga men ändå.,
är det inte mer än att röret är lite fuktigt och det inte blir en liten pöl eller så omkring så skulle jag gissa på kondens men kan såklart vara ett litet mikroskopiskt hål i någon böj man gjort lite ovarsamt när man byggde. Röret blir försvagat om det är lite knäckt men det kan hålla hur länge som helst men börjar det läcka så är det nog där.

• Gilla
Stefan10
  • Laddar…
Jag har precis detta fenomen du beskriver, i mitt fall en vattenskada...
Röret för KV till WC-stol upptäckte jag precis som du att det kom vatten mellan plast och koppar, jag misstänkte först kopplingen till WC men efter åtdragning av den och och lite uppskalning av plast så kom det vatten mellan plast och koppar, problemet var att min andra rör-ände är ingjuten i golv så just nu har jag upprivna golv och två stycken avfuktare med ett pågående försäkringsärende...

Jag "fångade" ca 1 liter vatten i tillbringare då det "vandrade" ca 30-40 cm uppåt från T-koppling ingjuten i golv till kopplingen vid WC, detta sedan betonggolvet blivit mättat av vatten i andra änden.

Rör och hus är tidigt 70-tal.
Mitt tips till dig är att snarast lokalisera andra änden av röret för att se om det är blött även där.
En toalettstol med synligt plast- och kopparrör; en pil pekar på potentiellt läckage mellan materialet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade en läcka på ett av mina presolrör mellan köket och badrummet och det visade sig genom att det blev blött i badrumsskåpet. Precis det som är tanken med presolrör.
När jag pratade med rörläggaren så sa han att väldigt mycket av rören som användes i början på nittiotalet börjar läcka "mitt" på, tydligen så ändrades tillverkningsmetoden och det blev inte så bra. Vanligare på klenare dimensioner än på grövre.

Det tråkiga med alltihop var att eftersom jag upptäckte läckan väldigt tidigt så blev det ingen vattenskada och således fick jag stå för reparationen helt själv. Försäkringen täcker vattenskador, inte läckage.

B blue.b skrev:
Det tråkiga med alltihop var att eftersom jag upptäckte läckan väldigt tidigt så blev det ingen vattenskada och således fick jag stå för reparationen helt själv. Försäkringen täcker vattenskador, inte läckage.
Ja, fy vad tråkigt att det inte blev någon vattenskada :(
Du skojar väl nu :geek:

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, fy vad tråkigt att det inte blev någon vattenskada :(
Du skojar väl nu :geek:
Nej, faktiskt inte.
Hade det varit en vattenskada så hade försäkringen täckt reparationen. Nu fick jag betala allt utom den akuta rörläggarinsatsen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.