hej!
Har ett litet hobbyprojekt där jag vill cirkulera vattnet från barnens lilla pool upp i deras lilla rutschkana.

Köpte en länspump på Biltema för 169kr som har en tryckhöjd på 3 meter, pumpar 32L/min och drivs av 12v. Blev givetvis på tok för mycket, så jag köpte ett 6v batteri och det ger en väldigt bra mängd vatten.

Men, den klarar inte riktigt trycka upp vattnet upp genom kanan. Testat med en vanlig trädgårdsslang men också en vara invändiga diameter är 9mm.

Den mindre slangen är transparent, så jag ser att det är bara 2-3 centimeter kvar som den behöver trycka. Mina frågor då:

1. Blir det enklare för pumpen med en mindre (smalare) slang?
2. Spelar slangens längd roll?

Rutschkanans höjd är till mitt knä, så det är väldigt små höjder vi pratar här.
Höjer jag spannen jag testar med just nu funkar det perfekt. Sänker jag slangen likaså.
Enormt irriterande att det handlar om dessa få centimetrar! Haha

• Hand som håller en genomskinlig slang med vatten nära toppen, bredvid en färgglad rutschkana.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
janwide
1 nej
2 nej
Det du kan göra är att hålla slangen på en lägre nivå när du startar. Och sedan när den är igång lägger du upp den i rutschkanan men låter öppningen ligga 5-10 centimeter lägre än nu, då borde det funka. Då får du nämligen lite häverteffekt som hjälper till. Alternativt använder du 12 V men sätter en liten strypning på slangen så att du kan reglera flödet.

janwide janwide skrev:
1 nej
2 nej
Det du kan göra är att hålla slangen på en lägre nivå när du startar. Och sedan när den är igång lägger du upp den i rutschkanan men låter öppningen ligga 5-10 centimeter lägre än nu, då borde det funka. Då får du nämligen lite häverteffekt som hjälper till. Alternativt använder du 12 V men sätter en liten strypning på slangen så att du kan reglera flödet.
Tack för sitt svar! Problemet är att det finns en liten koppling under kanan (se bilden) dit man kopplat slangen och den är därmed lägre än själva ”åkytan”. Jag har testat låta den pumpa igång och sen koppla den, men då backar vattnet ner till nivån på bilden.

Lägger jag däremot slangen över kanan och sen ned igen, då fungerar det. Dvs, den går upp högt, men avslutar lägre. Då verkar din metod fungera :(

Okej, för att vända på min fråga:
Skulle det påverka positivt med en större diameter på slangen? Dvs, skulle det öka flödet och därmed också trycket att orka trycka upp vattnet?

När jag tömmer spabadet använder jag trädgårdsslang och självsug och då är kanten betydligt högre än vad själva kanan är.
Är pumpen därmed mindre effektiv än självsug? :p

Trycket brukar sjunka litet med grövre slang ( större flöde ). Det enda bra alternativet är nog att köra på 12 V och strypa flödet. När det gäller tömning av badet, så är det hävertprincipen du använder och då spelar inte mellanliggande kanthöjd så stor roll, såvida den inte överstiger 9,xx m. För mer info om hävert: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hävert

Det var detta jag var rädd för :/
Aja, kanske kan hitta användning för ett 6v batteri någonstans ;)

Var lite orolig att pumpen skulle ta skada om jag satte strypning på slangen. Att den jobbade för hårt med motstånd helt enkelt?

janwide
Du kan ju sätta en T-koppling och låta den ena slangen går tillbaks i badet. Behövs det strypning så sätter den på den av de två slangar som du behöver minska.

Ja jag gjorde en ful version av det du skriver och gjorde ett hål i slangen :)
Funkar fint!

• Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.