Hej jag försökte rensa golvbrunn i duschen men jag får ej ens ner rensbandet jag har köpt hur gör jag då för nu är det stopp går ej att duscha ( vi har en dusch på nedrevåning också men ej så bra ) nere har vi en sån man kan bara ta upp och rengöra men den uppe är konstig tycker jag har ej sett någon sådan förut vad göra ??

• Insida av en golvbrunn med synlig smuts och en delvis skymd öppning, vilket visar ett stopp som behöver åtgärdas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort den vita plastpluppen och kör in rensfjädern där.
Sedan så saknas klämringen på din bild

Tyvär så är rensfjädern för stor för det hålet .. jag tog bort en rund vit sak är det klämringen ?

Skadad bult med böjt gängat skaft på en röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S sator68 skrev:
Tyvär så är rensfjädern för stor för det hålet .. jag tog bort en rund vit sak är det klämringen ?
OK. Det ska gå att rycka lossa vattenlåset i även den brunnen. Man får köra ner handen och greppa runt kanten. Var försiktig, då plasten kan ha blivit skör med åren.
Den stora ringen som klämmer fast mattan ska man helst inte pilla på. Det är viktigt att den sitter fast korrekt så att inte vatten kan tränga ut under mattan.

Fulkemisten
Fast dett ser ju tydligt ut som att själva vattenlåset sitter i spår? Stoppa in handen under kanten och dra uppåt?

Edit: Pucktvåa.

Börjar med en annan sak som redan nämnts. Var är spänn-ringen :surprised: ?
Annars är högtryckstvättar framåt eller bakåt (med iller) avloppens bästa vän.

Jag tog bort klämringen men sätter den tillbaka den så fort jag är klar. Jag har försökt att dra i den men det händer ingenting den verkar sitt rätt bra . Jo jag har en högtryckstvätt med en slang som man rengör avlopp med men tyvär så gick högtryckstvätten sönder men vi borde få en ny för garantin har ej gått ut än men det dröjer kanske 5-10 dagar ville fixa stoppet nu ..

jag gjorde om rensfjädern så nu gick den in i hålet kom ungefär halva längden ca 3,5 meter sen tog jag i och fick ner hela rensfjädern 7 meter nu blev det lite bättre testade att spola i toaletten lite försiktigt det blev ej översvämning iallafall en förbättring vad kan man mera göra ? försöker att undvika att anlita proffs har ej råd just nu med det ..

S sator68 skrev:
jag gjorde om rensfjädern så nu gick den in i hålet kom ungefär halva längden ca 3,5 meter sen tog jag i och fick ner hela rensfjädern 7 meter nu blev det lite bättre testade att spola i toaletten lite försiktigt det blev ej översvämning iallafall en förbättring vad kan man mera göra ? försöker att undvika att anlita proffs har ej råd just nu med det ..
Tryck i en vattenslang i brunnen och täta med trasor, och spola vatten samtidigt som du kör med fjädern

L lordi skrev:
Tryck i en vattenslang i brunnen och täta med trasor, och spola vatten samtidigt som du kör med fjädern
Ok det skall jag testa låter som en bra ide tack för det och tack alla som har svarat ..

Det går inte att dra upp något vattenlås i den brunnen försök inte så du förstör. Det är plastratten man gängar upp och släpper på en gummiexpander för att dra upp den. Och få ett hål att rensa i.

R RoBo skrev:
Det går inte att dra upp något vattenlås i den brunnen försök inte så du förstör. Det är plastratten man gängar upp och släpper på en gummiexpander för att dra upp den. Och få ett hål att rensa i.
Jo, det går, men den kan sitta rätt hårt. Den här gick förr att köpa som reservdel men verkar ha utgått.

https://www.rskdatabasen.se/kategor...pygatter/reservdeltillbehor/p50-l-7113716-140

L lordi skrev:
Jo, det går, men den kan sitta rätt hårt. Den här gick förr att köpa som reservdel men verkar ha utgått.

[länk]
Ja ser att du har helt rätt. Finns tydligen fler liknande.

L lordi skrev:

[länk]
Jo den fick jag loss efter ett tag

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.