Hej! Jag bor i ett tvåvånings souterränghus med bergvärmepump. När vi flyttade in var trycket i expansionskärlet ca 1,5 Bar, vilket är strax under det "röda" området på manometern. Nu har trycket sjunkit till drygt 1 Bar. Är det för lågt eller räcker det gott och väl?

Pinsam fråga: om jag vill fylla på vatten i kärlet, vilken kran är det? Jag antog att det var den blå kranen längst ner till höger, men den fick trycket expkärlet att sjunka (utan att det rann ut vatten ur spillkranen). Den blå kranen längst upp till höger gjorde ett pysande ljud och det droppade ur spillkranen, men trycket i expkärlet verkade oförändrat.

Ja, ni märker hur bra det går för mig.

Expansionskärl med manometer i ett värmesystem, omgivet av rör och isolering, i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
När trycket går ner till 0,5 bar är det dags att fylla på.
Den blå ventilen närmast expansionskärlet ser ut att vara påfyllningen.

Du menar ventilen längst ner till höger? Det tänkte jag också, men den tappade som sagt ut vatten...?

Krilleman
Denna ser ut att vara påfyllningen:

Rörsystem i källare med fokus på en misstänkt Beulco påfyllningsventil markerad med en grön cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan mycket väl väl vara en påfyllningsventil från Beulco:

photoPIM164633.jpg

Det är konstigt. Jag var nästan säker på att det skulle vara den kranen, men den får trycket att sjunka. Kan det vara den översta blå kranen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.