Har en gammal varmvattenbere som verkar ha gett upp.
Alla 3 säkringarna hade gått och det var blött inne vid kablarna.
Verkar som det kommer vatten från det lilla hålet på bild nr 4 som sen har droppat ner i kopplingsdosan.
Det är väldigt lite vatten.
Kan det funka om det får torka eller är det så illa att jag måste köpa en ny.
Jag har absolut inte pengar till detta nu.
Finns någon som vet en billigare lösning

• Typskylt på varmvattenberedare med tekniska specifikationer, med tecken på vattenläckage och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre del av en gammal varmvattenberedare med synliga vattenskador och korroderade komponenter.
    Skapa konto
  • Elnätanslutning med fuktskador och korroderade kablar i en kopplingsdosa, vatten och säkringsskador synliga.
    Skapa konto
  • Vattenläckage vid elektriska anslutningar i en varmvattenberedare, markerat med röd pil.
    Skapa konto
H
Oj den såg väldigt rostig och korroderad ut på kablar.
Gå ut på blocket och köp ny.
Du kommer få samma fel igen

Den är 45 år gammal och har gått över sin livslängd för länge sedan. Det är nog tyvärr bara byte som gäller.
Du kan ju ha tur att hitta en begagnad, men det är lite av en chansning om hur länge den håller.

Vad kostar det att koppla in om jag hiitar en billig begagnad då?

J jejo07 skrev:
Vad kostar det att koppla in om jag hiitar en billig begagnad då?
Svårt att säga. Det beror på prisbilden där du bor och om hur enkelt det är att bära ut och in beredarna. Behövs 2 pers t ex?
Räkna med 2500-4000 om det är hyfsat smidigt. Lite beroende på om elektriker ska anlitas som underentreprenör.

Jag hade sån tur så jag bad en stiftelse som gett mig en klimatvårdsresa att ändra beslutet och låta pengarna 20000kr gå till en ny varmvattenbere.
Dom gick med på det.
Nu måste jag bara få tag i en som tar betalt max 20000kr för allt varmvattenberedaten inklusive ditsättning bortforsling olika delar osv.
Det verkar visst inte vara lika lätt.
Jag vill ju ha en 300l som innan gärna mer energisnål.
För det finns inget annat man använder idag för varmvatten som tex. även ger värme?
Vi har direktel.

En elektrisk varmvattenberedare är lika (lite) energisnål i dag som för 40 år sen. Vill du ha något bättre så får du titta på någon form av värmepumpslösning, men då räcker inte din budget.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Ska du värma upp mer varmvatten med mindre elenergiåtgång får du titta på grejor som nyttjat värmepumpsfunktioner. Då drar också kostnaden iväg.
Där är ingen skillnad i energiåtgång i en gammal resp. ny beredare vid samma gradtalsinställning.

Hur många bor i huset? finns det badkar? 300 liter är en stor beredare. Själv klarar jag mig utmärkt på 60 liter. För förbrukningen är inga underverk att vänta. Men om du väljer en mindre så blir det lite billigare i inköp.

Som andra sagt, allla eldrivna varmvattenberedare har samma effektivitet, så där är det inte mycket att välja på.

Om du börjar komplettera med värmepump går det att vinna en hel del.
Men, i och med att du har direktverkande el idag och en begränsad ekonomi så är det inget jag rekommenderar.
Håller själv på och ska konvertera från direktverkande el till bergvärme och bara att byta ut elementen kommer kosta närmare 100.000:-
Visst, på ett antal år börjar man tjäna in det, men man får ligga ute med pengarna rätt många år...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.