3 777 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Vinkel på avlopp för hus på plintgrund
Hej,
Jag har ett fritidshus på plintgrund (ca 40 cm mellan mark och trossbotten) och ska nu i vår ansluta till kommunalt avlopp. En vattentoalett samt kökets avlopp kommer att anslutas och jag är nu lite fundersam över avloppets första metrar och dess vinklar. Dimensionen på huvudledningen kommer att vara 110mm.
Om jag förstått det hela rätt så är det inte bra om avloppsvattnet får för hög fart då "fasta komponenter" (använd din fantasi) då ej spolas med på rätt sätt. Samma sak med för tvära vinklar som bromsar upp upp för mycket. I mitt exempel så skulle ju toalettvattnet först få ett fritt fall på nästan en meter innan det färdas vidare i 45° vinkel dryga metern för att sedan plana ut i ännu en 45° vinkel och sedan färdas vidare med 1-1.5% lutning.
Har jag tänkt rätt i mitt exempel eller borde jag ändra vinklarna?

Jag har ett fritidshus på plintgrund (ca 40 cm mellan mark och trossbotten) och ska nu i vår ansluta till kommunalt avlopp. En vattentoalett samt kökets avlopp kommer att anslutas och jag är nu lite fundersam över avloppets första metrar och dess vinklar. Dimensionen på huvudledningen kommer att vara 110mm.
Om jag förstått det hela rätt så är det inte bra om avloppsvattnet får för hög fart då "fasta komponenter" (använd din fantasi) då ej spolas med på rätt sätt. Samma sak med för tvära vinklar som bromsar upp upp för mycket. I mitt exempel så skulle ju toalettvattnet först få ett fritt fall på nästan en meter innan det färdas vidare i 45° vinkel dryga metern för att sedan plana ut i ännu en 45° vinkel och sedan färdas vidare med 1-1.5% lutning.
Har jag tänkt rätt i mitt exempel eller borde jag ändra vinklarna?

Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Det där blir nog bra. Det är väl lite omdiskuterat huruvida ett för brant fall verkligen ger problem. Och då gäller det nog mera fall på typ 5 grader eller lite mer.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Problemet med för stort fall gäller ju en ungefär horisontell ledning där avskrädet behöver hjälp av det flödande avloppsvattnet för att ta sig vidare. I din 45-graders sektion lär det trilla på hur lätt som helst, det är fallet på den liggande biten till höger som behöver vara ”lagom”.
Tack för återkoppling! Ser ni några problem med tänkt dragning (brun streckad linje) i marken? De längre raka sträckorna är ca 6 meter. Anledningen till att inte gå rakt är för att undvika ett par träd och deras rötter samt få en mer rät vinkel mot befintlig el- och vattenledning i mark (kommer att gräva under dessa som ligger relativt grunt).

Konstigt nog verkar många 'proffs' hålla fast vid rappakaljan att man ska undvika för mycket fall.
Dock gäller det bara vid horisontella ledningar. Blir lutningen 30-40 grader eller mer så är det ingen risk att något fastnar på grund av att vattnet skulle rinna fortare än skiten.
Dock gäller det bara vid horisontella ledningar. Blir lutningen 30-40 grader eller mer så är det ingen risk att något fastnar på grund av att vattnet skulle rinna fortare än skiten.
Visst är det konstigt!
De rörläggare som jag känner skrattar gott åt den hypotesen och avfärdar det som totalt nonsens. När jag gick i rörmokarskolan nämndes det aldrig att det kunde vara för mycket fall, ej heller på de rörläggerier jag jag jobbade på.
Konstigt sade Bill. Konstigt var ordet, sade Bull!
"Proffset" Staffan
De rörläggare som jag känner skrattar gott åt den hypotesen och avfärdar det som totalt nonsens. När jag gick i rörmokarskolan nämndes det aldrig att det kunde vara för mycket fall, ej heller på de rörläggerier jag jag jobbade på.
Konstigt sade Bill. Konstigt var ordet, sade Bull!
"Proffset" Staffan
Rappakalja är det inte. Men du har rätt i att om lutningen är så mycket som 30-40 grader så utgör det inget problem. Det är vid mindre fall som det kan uppstå problem. Eftersom det ofta är svårt att åtgärda efteråt, så vill vi proffs hålla oss till det som föreskrivs av tillverkarna.useless skrev:
Lite sent att hänga på tråden. Men jag har samma förhållande med en 45 graders lutning som Magnus_78 har. Min fundering gäller om man behöver spola avloppet med en rörrensare. Man brukar väl föra in rörrensaren där avloppet rinner ut till exempel i en trekammarbrunn eller i en spolbrunn vid servisen? När jag gjort det har munstycket med slangen snabbt ta sig fram mot huset men hur går det om man har en 45 graders lutning.
Om du vill skapa en större böjradie för dina 45 grader så skulle du ju kunna sätta 3 st 15 graders böjar i rad. Om detta är att rekommendera eller ej överlåter jag till expertisen.E eketorparn skrev:Lite sent att hänga på tråden. Men jag har samma förhållande med en 45 graders lutning som Magnus_78 har. Min fundering gäller om man behöver spola avloppet med en rörrensare. Man brukar väl föra in rörrensaren där avloppet rinner ut till exempel i en trekammarbrunn eller i en spolbrunn vid servisen? När jag gjort det har munstycket med slangen snabbt ta sig fram mot huset men hur går det om man har en 45 graders lutning.
Bra påpekande med 3 st 15 graders böjar i rad eftersom renslangen kan vara ganska styv. Jag har en Kärcher renslang och den är ganska styv. Själva avloppsröret som lutar 45 grader uppåt och är ca: 1 meter långt kanske inte är problemet? Väldigt tacksam att du svarade så snabbt. Har du själv behövt rensa någon gång?
Ta inte mitt tips som något proffsråd baraE eketorparn skrev:Bra påpekande med 3 st 15 graders böjar i rad eftersom renslangen kan vara ganska styv. Jag har en Kärcher renslang och den är ganska styv. Själva avloppsröret som lutar 45 grader uppåt och är ca: 1 meter långt kanske inte är problemet? Väldigt tacksam att du svarade så snabbt. Har du själv behövt rensa någon gång?
Nej, jag har inte behövt rensa än men avloppet har bara varit i drift i ca 9 månader än och då endast periodvis då det är ett fritidshus på 30 mil avstånd från där jag bor. Jag vägde in det horisontella avloppet med 1.5% lutning.
Klicka här för att svara