13 319 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Vattenutkastare med högt flöde som inte blir någon flaskhals för 22mm koppar?
Grymt! Tack för tipset!D DIY@home skrev:Hej.
Detta är ju en gammal tråd men då jag letade efter samma sak som du nu 2019 och hittade en vattenutkastare med 22mm rör så tänkte jag tipsa framtida läsare om detta.
Hittade en vattenutkastare från Oras: [länk]
Den säljs bland annat av Ahlsell:
[länk]
Så nu kan man få bättre flöde till sin bevattning.
Jag har nu om inte annat än "tillfälligt" löst problemet med rostfri kulventil utvändigt... den är såpass rigid att den håller även när vattnet fryser. Får se hur många vintrar den tål.
Bästa är om man kommer ihåg att verkligen tömma hela kulventilen på vatten, dvs. ställa den på diagonalen. Inte alltid man kommer ihåg och då är det smidigt med rostfritt som tål när vatten expanderar vid isbildning.
Ja det får man ju säga... billigare med kulventil i rostfritt, som jag har ordnat, i så fall. Egentligen är det ju allt som behövs, för att inte riskera att ventilen fryser sönder.Krilleman skrev:
Sedan kan man om man önskar montera en backventil, men en sådan stryper ju bara flödet. Då får man nästan upp i en större dimension temporärt, för att inte backventilen skall bromsa för mycket.
Jag kan bara säga att det är underbart att ha 22 mm hela vägen ut till slangen. Det blir ett extremt gott tryck! Man fyller en spann på inte alls många sekunder, direkt vid kulventilen. Vattnet bara forsar ut med en enorm kraft i jämförelse med en vanlig vattenutkastare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden