Hej!

Här kommer en gåta och en frågeställning:

Gåtan lyder:

Vad är det för material som hamnat i vårt förfilter? Det gick från en dag till en annan och gäller 3 av 3 hus som delar brunn. Jag tog loss förfiltret och skrapade loss materialet och lät det torka. Det ser ut och känns som hårdplast. Det enda som jag sett tidigare som liknar detta är när jag gradat ur pemslang med en morakniv. Brunnen på 90 meter innehåller djupbrunnspump, trefas av okänd typ. I nuläget upplevs inga problem förutom att ett av våra barn reagerade på dålig smak på vattnet samma dag (ovetandes om att jag sett partiklarna i filtret). Förfiltret sitter synligt när vi går in/ut från tvättstugan vilket gör att jag dagligen slänge en blick. Det är också därför jag med hög säkerhet kan säga att det dök upp under ett och samma dygn.

Material från förfiltret är hällt på ett durkslag i metall. Mängd material är 1-2 teskedar. Övriga grannar har lite mindre men använder också mindre mängd vatten. Någon packning? Något lager som skurit? Den största/längste delen på bilden är böjbar utan att gå sönder och motsvarar plast egenskapsmässigt när jag böjer och biter på den (nyfiken som jag är).

Partiklar som liknar hårdplast på ett metall durkslag, misstänkt från brunnsförfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan lyder:

Vi behöver oavsett byta ut pumpen. Trefaspumpen sitter på 3 x 10A-säkringar och fick jag välja skulle jag vilja gå över på en enfaspump, gärna av modellen Grundfos Sqe 3-80 som enligt uppgift skall kunna ge 50 liter per minut vid en tryckhöjd på 84 meter. Hur djupt nuvarande pump sitter vet jag inte i nuläget. Inte heller var grundvattennivån är. Den pem 32 som sitter vill jag gärna byta ut till en 50 mm pem. Kanske låter grovt men priskillnaden mellan 40 och 50 är liten och tryckfallet är minimalt i en 50-slang. 1991 var återrinningen i brunnen uppmätt till 370 liter per timme. Vi kör med en 200-300 liters hydrofor från samma årtal. Ny tryckströmbrytare.

Enda problemet är att nästan 100 meter elkabel (även om vi går upp på 2,5-kvadratare) känns för klen. Kör man aldrig enfaspumpar på det djupet eller accepterar man helt enkelt spänningsfallet och kör på ändå?

Huvudfrågan är således: är detta en vettig utbytespump eller bör jag fundera på en annan och i så fall varför?

/Henke

H henlin431 skrev:
Hej!

Här kommer en gåta och en frågeställning:

Gåtan lyder:

Vad är det för material som hamnat i vårt förfilter? Det gick från en dag till en annan och gäller 3 av 3 hus som delar brunn. Jag tog loss förfiltret och skrapade loss materialet och lät det torka. Det ser ut och känns som hårdplast. Det enda som jag sett tidigare som liknar detta är när jag gradat ur pemslang med en morakniv. Brunnen på 90 meter innehåller djupbrunnspump, trefas av okänd typ. I nuläget upplevs inga problem förutom att ett av våra barn reagerade på dålig smak på vattnet samma dag (ovetandes om att jag sett partiklarna i filtret). Förfiltret sitter synligt när vi går in/ut från tvättstugan vilket gör att jag dagligen slänge en blick. Det är också därför jag med hög säkerhet kan säga att det dök upp under ett och samma dygn.

Material från förfiltret är hällt på ett durkslag i metall. Mängd material är 1-2 teskedar. Övriga grannar har lite mindre men använder också mindre mängd vatten. Någon packning? Något lager som skurit? Den största/längste delen på bilden är böjbar utan att gå sönder och motsvarar plast egenskapsmässigt när jag böjer och biter på den (nyfiken som jag är).

[bild]

Frågan lyder:

Vi behöver oavsett byta ut pumpen. Trefaspumpen sitter på 3 x 10A-säkringar och fick jag välja skulle jag vilja gå över på en enfaspump, gärna av modellen Grundfos Sqe 3-80 som enligt uppgift skall kunna ge 50 liter per minut vid en tryckhöjd på 84 meter. Hur djupt nuvarande pump sitter vet jag inte i nuläget. Inte heller var grundvattennivån är. Den pem 32 som sitter vill jag gärna byta ut till en 50 mm pem. Kanske låter grovt men priskillnaden mellan 40 och 50 är liten och tryckfallet är minimalt i en 50-slang. 1991 var återrinningen i brunnen uppmätt till 370 liter per timme. Vi kör med en 200-300 liters hydrofor från samma årtal. Ny tryckströmbrytare.

Enda problemet är att nästan 100 meter elkabel (även om vi går upp på 2,5-kvadratare) känns för klen. Kör man aldrig enfaspumpar på det djupet eller accepterar man helt enkelt spänningsfallet och kör på ändå?

Huvudfrågan är således: är detta en vettig utbytespump eller bör jag fundera på en annan och i så fall varför?

/Henke
Kan väl också nämna att de stora bitarna och luddet på bilden verkar vara samma material. Det är inget organiskt.

/Henke

Inte svar på grundfrågan, men bytte min pump på ca 80m djupfdjup året, ville ha svensktillverkad så det blev debe, de rekommenderade trefas.

Kan tyvärr inte svara på vad det är men här kommer lite motfrågor och funderingar

Varför ska ni byta pump? Om det inte är något fel på den känns det som en onödig kostnad, pump och ny elkabel kostar ett antal tusenlappar. Kanske är det möjligt att renovera pumpen istället?

Har ni väldigt långa sträckor mellan husen och får ni stora tryckfall? Eller vad är anledningen till att du ska byta slang?

En trefaspump är betydligt snällare mot elnätet än en enfaspump.

För att veta vad som krävs i pumpväg behöver man veta höjden till vattenytan från pumpen , och höjdskillnaden mellan högsta tappstället i huset och vattenytan. Tar man dessutom fram slangdimensioner och ledningslängder kan man räkna ut tryckfallet i ledningen vid ett givet flöde.

Det är säkert möjligt att renovera men på senaste 3 åren har det varit en del problem som jag tror skulle må bra av att börja med nytt.

* Oklart om befintlig pump har torrkörningsskydd (senaste årens torka gör lget lite osäkert)
* någon vit kalkgegga som tagit sig hela vägen mot tryckvakten och ställt till det
* jordfel (även om det inte satt i pumpen)

Oklart hur bra skick man kan få en gammal pump i vid renovering jämfört med att börja om få med sig ny teknik.

När det gäller trefas/enfas var valet givet förr (främst trefas). I och med mjukstart och ett gäng andra finesser verkar vissa firmor främst inrikta sig på just enfas i dagsläget.

Troligtvis blir det rengöring av brunnen, ny slang och ny pump. Jag skulle sova betydligt bättre på nätterna om jag visste att allt under under marken är utbytt. I och med att vi är tre fastigheter känns kostnaden dessutom hanterbar.

Sen vet jag av erfarenhet att pumpar alltid strular i våder/årstid som är värst :). Det kan man ge sig f-n på...

Det här med slangen i 50-dimension var tydligen ovanligt och inget som rekommenderades per automatik när jag pratade med rörfirma nyss. Det är mycket annat som kan vara eller är flaskhalsen som jag förstått det.

H henlin431 skrev:
Det är säkert möjligt att renovera men på senaste 3 åren har det varit en del problem som jag tror skulle må bra av att börja med nytt.

* Oklart om befintlig pump har torrkörningsskydd (senaste årens torka gör lget lite osäkert)
* någon vit kalkgegga som tagit sig hela vägen mot tryckvakten och ställt till det
* jordfel (även om det inte satt i pumpen)

Oklart hur bra skick man kan få en gammal pump i vid renovering jämfört med att börja om få med sig ny teknik.

När det gäller trefas/enfas var valet givet förr (främst trefas). I och med mjukstart och ett gäng andra finesser verkar vissa firmor främst inrikta sig på just enfas i dagsläget.

Troligtvis blir det rengöring av brunnen, ny slang och ny pump. Jag skulle sova betydligt bättre på nätterna om jag visste att allt under under marken är utbytt. I och med att vi är tre fastigheter känns kostnaden dessutom hanterbar.

Sen vet jag av erfarenhet att pumpar alltid strular i våder/årstid som är värst :). Det kan man ge sig f-n på...

Det här med slangen i 50-dimension var tydligen ovanligt och inget som rekommenderades per automatik när jag pratade med rörfirma nyss. Det är mycket annat som kan vara eller är flaskhalsen som jag förstått det.
Det låter som om du försöker hitta argument för att byta pump och slang, har du gott om pengar varför inte?

Gällande torrkörningskydd, mät nivån till vattenytan ett par gånger i sommar, det kanske inte finns behov av det?
Kalkutfällningarna kommer du med största sannolikhet att få problem med igen om du har kalkrikt vatten, lägg en peng på att skicka en vattenanalys till ett ackrediterat labb för att få reda på statusen på vattnet, kanske är det läge att investera i en avhärdare istället?

Läste ditt första inlägg igen, brunnen ger inte mer än 370l/h = 6l/min, beroende på avstånd till vattenytan och vilket tryck du vill ha i kranen bör du klara dig på en sqe 1-50 eller 1-65.

Beträffande elkabel så rekomenderar grundfos max 133m 2,5 kvadratskabel till en sqe 1-65 och max 83m till sqe 1-80.

Flödet är så pass lågt så jag ser ingen anledning till att ha större slang än 32mm. Till exempl med 80m slang och 400l/h ger en 32mm 0,29bar i tryckförlust, 40mm 0,10bar och 50mm 0,02 bar i tryckförsluster.

En komplett installation med ny slang, ny pump, elkabel, småmaterial och arbete landar på kring 25 000:-

Om vi räknar med en avskrivning i stort på 10 år, fördelat på 3 hushåll blir det 2 kronor och 30 öre per dygn, per fastighet. Det är kostnaden det rör sig om för att installationen under marknivå skall bli mer driftsäker på en av boendets viktigaste funktioner.

Att renovera en pump med hjälp av en firma lär dra iväg det också. Jag vet inte vad det kan kosta men med hög sannolikhet behöver ju hela rasket upp och ner igen. Bara den övningen lär dra iväg.

Nej, jag tror på funktionerna i en betydligt nyare pump. Därtill (om vi går över på enfas) kan vi driva pumpen med hjälp av solpanel och omvandlare i ett litet system jag redan byggt klart. Alternativt driva det på ett simpelt elverk om området blir strömlöst under långa perioder.

Jag pratade med en firma igår som menade att vi skulle ta 370 liters tillrinning per timme med en nypa salt. En mätning vid en viss tidpunkt kunde skilja sig rejält och gav nödvändigtvis inte riktiga värden över tid. Det fanns fler faktorer som påverkade flödet. Det ligger nog något i det eftersom vi inte haft några kända problem med vattentillgång under de åren vi bott här. Om det varit 6 liter per minut borde det märkts av under åren (även om hydroforen + vattenpelaren i brunnen tar hand om de flesta situationerna).

Jag tycker fortfarande min 50-slang var en bra lösning men tydligen inte eftersom även pumpfirman jag pratade med igår undrade vad jag skulle med en sån till :). Om det skiljer 300 kr på en 100 m rulle så känns det lite sak samma. Sen inser jag givetvis att jag hellre sliter upp en 32 slang än en 50 slang full med vatten.

När det gällde materialet i filtret nämnde firman att det troligtvis inte var pumpen materialet kom ifrån då vi fortfarande har vatten. Men gåtan är fortsatt olöst.

När det gäller den vita utfällningen verkar det byggts upp under lång tid (vilket är anledningen att även byta slangen). I husen har samtliga fastigheter kalkfilter. Komplett vattenprov gjordes för 2 år sen. Vi hade hårdhet mellan 14 och 15. Därtill ett uranfilter då uranvärdena var rätt höga.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.