Byggahus.se

Provtrycka avlopp

1. pioneer
    Medlem Nivå 2
    Hej har fått nu vid byte till minireningsverk att mitt befintliga rör från hus till mini verket ska provtryckas. de är inga problem med de men Hittar ingenstans vad för tryck och hur länge man ska trycka någon som vet
    . har letat överallt

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Täthetskontroller av tankar brukar göras genom att fylla tanken med vatten, markerna nivån och vänta 8 h. Nivån ska då inte ha sjunkit.

Detsamma funkar väl på din avloppsledning. Täta den längst nedströms och fyll den med vatten. Markera nivån i huset och se att den inte sjunker på 8 h. Fota vid båda tillfällena som bevis.

• Laddar…
  3. pioneer
    Medlem Nivå 2
    Aha de visste ja inte, men ja har fått ett dokument av komunen att fylla i där står de ;ange tryck och tid och tryck efter tid m.m men de kanske fungerar så som du skriver, jag har letat överallt för mer info men nada

4. N
    Tillbyggare · Nivå 10
    Normalt sett provtrycker man inte självfallsledningar men gör annars som @Claes Sörmland skriver.

Säker vatten föreskriver att självfallsledningar spolas och okulärbesiktigas (filmas). Svenskt vatten (branschorganisation för Sveriges VA-huvudmän) har en skrift om hur man kan provtryck med luft, men det är inget jag rekomenderar något att göra utan tillstånd och det är inget man gör i normala fall.

Jag hade tagit ett snack med kommunen igen om självfallsledningar verkligen ska provtryckas.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 1
    Jag frågade kommunen vilken standard som skulle följas, dom hade ingen aning, slut diskussion.