Håller på med en badrumsrenovering och har kört fast i hur jag skall planera för tappvatteninstallationen.

Som jag förstått det får jag inte ha ett fördelarskåp i våtzon 1 vilket bägge väggarna som är aktuella råkar vara inom. Utöver det är rören skarvade in till köket mycket lågt (ca 7cm över betongen) vilket jag misstänker kommer bli problem vid installationen.

Att lägga skåpet på andra sidan väggen in mot köket blir väldigt krångligt då det är utbyggt för spis i 45graders vinkel på andra sidan. Detta skulle göra att det blir en lång "gruvgång" in till vatteninstallationen.

Nedan ser ni hur det ser ut. KALLT VARMT VVC
Tappvattenrör och installation nära betonggolv och vägg med synlig isolering och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av tappvattenrör i rött, blått och gult genom en vägg vid badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Misstänker att jag kommer måsta göra våld på någon regel här för att få ihop det utan att bygga om hela kåken, frågan är bara vilka eller om det är något som jag förbisett. Så hur göra för att få det så bra som möjligt? Kan jag på något sätt bygga in dem i ett eget "skåp" med obrutet tätskikt från badrummet?

Alla förslag eller flaggningar för ytterligare problem som kan uppstå mottages tacksamt

MVH

Om jag inte mins fel av säkervatten så är det okej att ha fördelarskåp i våtzon 1, men ej i duschzon, dock måste det vara godkänt för detta. Om du söker på fördelarskåp våtzon 1 hittar du nog något. Jag vet inte hur bra dessa funkar i verkligheten dock eller hur mycket dyrare det blir att installera.
Tror det kan bli jobbigt att få tät under de bef kopplingarna och sedan ett skvallerrör till lämplig plats.

Jo du verkar ha rätt!
Spontant verkar det lite svårt att hitta något som är godkänt men Roth har eventuellt en produkt antingen under utveckling eller ny på marknad. Hittade nämligen ingenstans att köpa/läsa om den (inte ens deras egen hemsida ger så mycket info) så får väl höra av mig till dom och höra. Uponor hade ett som var möjligt att ansluta till tätskikt men inte godkänt vad jag kunde läsa mig till

Såg denna tråd i förbifarten och misstänker att badrummet är utfört? Kan i alla fall meddela att LK har en lucka godkänd för våtzon 1 nu.

oskar.valta oskar.valta skrev:
Såg denna tråd i förbifarten och misstänker att badrummet är utfört? Kan i alla fall meddela att LK har en lucka godkänd för våtzon 1 nu.
Det låter intressant - vad heter den luckan?

D dvjstefan skrev:
Det låter intressant - vad heter den luckan?
Krilleman Krilleman skrev:
Jag är också nyfiken, vilken? :thinking:

[länk]
Nu när jag kikar så verkar det uppenbart inte finnas något i LK:s sortiment, men jag är helt säker på att de nämnde det när det var ute och pratade med oss i vintras. Kan vara så att det var på gång, men att lanseringen inte skett ännu.

Jag noterar att Roth i alla fall har ett sådant skåp. Brukar också vara en indikation att det inom en väldigt snar framtid finns hos de andra fabrikanterna.

http://www.roth-nordic.se/se/2835.htm?gclid=EAIaIQobChMIpJru5PLo6QIVS4uyCh2uMACKEAAYASAAEgK7JvD_BwE

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.