Verktygstokig
· Stockholm
· 101 inlägg
Hej,
köpte en kran på Biltema idag: Tappventil med backventil (Art. 87-2261) och ett väggfäste (Art. 86-634).
Hur gör man för att skruva fast tappventilen på väggfästet så att inkommande 12mm röret på väggfästet pekar nedåt och även uttaget ska peka nedåt (på uttaget tänkte jag koppla in tvättmaskinsslangen).
När man drar åt gängorna så hårt det går mellan tappventilen och väggfästet blir det en udda vinkel mellan dessa två delar.
Ska man linda VVS-lin i rätt mängd för att styra när man har gängat tillräckligt?
Eller behövs det någon kontramutter?
Spontant känns det som man borde borra ett litet hål in i gängorna i väggfästet och säkra med en skruv från sidan, så man inte råkar gänga upp tappventilen från väggfästet ifall man behöver ta i när man slår på vattnet.
(Det finns en snarlik kran på Clas Ohlson som verkar bättre, art.nr 30-8827, borde kanske ha köpt den istället? Där slipper man detta problem, på den kranen väljer man om man ska ansluta inkommande vattenrör på ovansidan eller undersidan.)
Bilden nedan visar den udda vinkel mellan inkommande rör och utkastare som uppstår när man gängar ihop delarna utan någon vidare eftertanke.
Tacksam för svar.
köpte en kran på Biltema idag: Tappventil med backventil (Art. 87-2261) och ett väggfäste (Art. 86-634).
Hur gör man för att skruva fast tappventilen på väggfästet så att inkommande 12mm röret på väggfästet pekar nedåt och även uttaget ska peka nedåt (på uttaget tänkte jag koppla in tvättmaskinsslangen).
När man drar åt gängorna så hårt det går mellan tappventilen och väggfästet blir det en udda vinkel mellan dessa två delar.
Ska man linda VVS-lin i rätt mängd för att styra när man har gängat tillräckligt?
Eller behövs det någon kontramutter?
Spontant känns det som man borde borra ett litet hål in i gängorna i väggfästet och säkra med en skruv från sidan, så man inte råkar gänga upp tappventilen från väggfästet ifall man behöver ta i när man slår på vattnet.
(Det finns en snarlik kran på Clas Ohlson som verkar bättre, art.nr 30-8827, borde kanske ha köpt den istället? Där slipper man detta problem, på den kranen väljer man om man ska ansluta inkommande vattenrör på ovansidan eller undersidan.)
Bilden nedan visar den udda vinkel mellan inkommande rör och utkastare som uppstår när man gängar ihop delarna utan någon vidare eftertanke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar.
Köpte samma fr biltema som jag ville montera ute på altanen. Har denna täckbricka
https://www.hornbach.se/shop/Vaggbr...-rostfritt-stal/5139857/artikel-detaljer.html
fast för 16pex rör (inkommande bakifrån) men får inte ihop det. Kranens gänga går inte in i täckbrickan när jag satt in munstycket. Måste man ha en nippel eller något emellan?
https://www.hornbach.se/shop/Vaggbr...-rostfritt-stal/5139857/artikel-detaljer.html
fast för 16pex rör (inkommande bakifrån) men får inte ihop det. Kranens gänga går inte in i täckbrickan när jag satt in munstycket. Måste man ha en nippel eller något emellan?
Klicka här för att svara