Min fastighet ligger i en lätt söderslänt och har idag en trekammarbrunn 50m bort söderut och någon meter lägre än huset och då givetvis också ett naturligt självfall. Det är ett mycket enkelt system från 1983 med endast en diskbänk på nedre våningen samt toalett, dusch, handfat och tvättmaskin från badrummet på andra våningen.

Rören möts i krypgrunden och försvinner ner i backen på den östra sidan för att utanför huset vika söderut.

Så långt allt väl och lättbegripligt, och funktionen är klander och underhållsfri.

Nu blir vi påtvingade kommunalt VA av typen LTA där anslutningspunkten med all sannolikhet kommer norrifrån på den västra sidan av tomten, alltså helt och hållet från fel sida.Det blir backventiler och en pumpgrop på tomten i ett läge där ett naturligt självfall till pumpgropen inte kan nyttjas som jag tolkar det.Möjligen att skillnaden mellan nivån i krypgrunden och nivån i botten på pumpgropen ca 3m kan räck beroende på krav på lutning i självfallet?

Det är lika bra att värma upp sig inför uppgiften så hur gör man normalt i ett sånt här läge?

Hur genomförs anslutningen mellan pumpgrop och mitt befintliga system?
Jag antar att mina nuvarande rör utanför husväggen snabbt går ner för djupt för att kunna nyttjas.

Tacksam för relevanta och konkreta tips!

Redigerat:
Vi hade ett liknande case i vår sommarstuga.

LTA brunnen som kommunen stod för placerades på tomten så att vi kunde utnyttja självfall dit. Kommunen bekostade själva pumpen, brunnen och dragning av slangarna (avlopp + vatten) fram till vår tomtgräns. De fick borra genom berg, under väg mm.

Slutade med att kommunen bekostade själva grävning på tomten runt huset, nedgrävning av själva brunnen. Sen fick vi bekosta rören och jobbet för rörmokare och elektriker att koppla ihop brunnen med husets avlopp. Tror egentligen vi skulle stått för själva grävningen på tomten och nedgrävningen av brunnen men det löstes på mindre än en dag så det var i sammanhanget en väldigt liten kostnad oavsett.

För oss blev det i sammanhanget inga stora kostnader och vi kunde i princip få brunnen placerad var vi ville på tomten. Var dock problem beroende på bland annat bergig och stenig tomt så vi fick ta en lite grundare typ av brunn och sen isolera brunnen och komplettera med värmeslingor runt brunnsbehållare och i inkommande vatten för att slippa försöka spränga ner allt djupare. Vi hade ganska stökig dragning eftersom det dels var, berg, fornlämningar, servitut, väg och en gammal allmänning med oklara ägarförhållanden inblandade som ställde till det för alla inblandade parter.

Var anslutningspunkten hamnar påverkar inte funktionen eftersom brunnen trycker iväg allt i små slangar (typ 42mm eller något sådant). Dock kan det självklart bli bökigare för er att behöva dra slangarna runt huset (helst på frostfritt) för att placera brunnen där ni vill ha den. Ev värmekabel placeras i inkommande vattenslang eller utanpå. Där man sen samförlägger (tejpar ihop) inkommande vatten och avloppsslang inuti isolering så att båda har nytta av ev värmekabel. Så man har ingen värmekabel i själva avloppslangen.

För att sammanfatta det, var brunnen placeras och anslutningspunkten hamnar kan alltså vara två olika saker som jag förstår det. Sen vem som står för kostnaden att dra slangen däremellan på er tomt är sen en annan fråga. Själva brunnen i ett LTA system är ju i alla fall tänkt att placeras så att fastigheten kan utnyttja självfall på avloppet dit.

• Gilla
PelleH73
  • Laddar…
Ok, tack för svar,

I vårt fall står kommunen för inköpet av pumpen (Vilket vi ändå betalar via anslutningavgifterna a dryga 400 KSEK)
Oklart om anslutningpunkt och pumpgrop är på samma ställe men jag åker på grävningen fram till den, så om det blir vid tomtgränsen så har jag 50 m grävning om jag behåller bef rörutgång under huset och kanske hälften om jag kan gå västerut redan i krypgrunden

Är det bra mark att gräva i så är det inga större problem. För oss passade det av olika anledningar bäst att dra genom krypgrunden och sen lägga brunnen strax utanför husknuten. Dock ligger vår "avstängningskran" 50m bort på andra sidan en väg. Höjdskillnaden dit är dessutom ca 10m. I vårt fall ligger den alltså inte vid pumpbrunnen eller ens vid vår tomtgräns.

• Vattenledningar som grävts ner genom en krypgrund nära ett hus, med brunnen synlig i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpump med rör dragna genom en grävd krypgrund vid ett hus.
    Skapa konto
  • Grävd hålighet omgiven av rosa och blå isolering i krypgrund inför installation av brunnen.
    Skapa konto
  • Grävd krypgrund med isolering och rörledningar, intill husknuten i trädgårdsmiljö.
    Skapa konto
  • En person gräver i trädgården nära en röd pumpbrunn med gröna växter runt omkring.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.