3 002 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Reining med strumpmetod
Vi har ett hus från -56 som vi måste fixa avloppsrören i. Det är original och fungerar som det ska men vill göra något åt det innan det blir problem. Vi har fått en offert på relining med strumpmetoden på 249 000:- och tycker att det verkar hutlöst dyrt. Trodde att det skulle vara en billigare metod än att göra ett riktigt stambyte. Vad har ni för erfarenheter?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Är det ALLA rör som ska relineas? Har ni inte bytt det ovan källargolvet till plast?
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Det låter som lite för mycket pengar.....
Protte
Protte
Det låter dyrt. Det kan skilja väldigt mycket i pris, en del tar i så mycket de kan, särskilt om det gäller en villa.
Sen kan det också vara så att de har mycket jobb redan och egentligen inte har tid, men får de bra betalt så löser de det.
Mitt råd är att ta in en offert från en annan firma så du har något att jämföra med.
Har ni läckage? Har ni kontaktat firman eller är det "dörrknackare" som råkade göra ett jobb i närheten just nu?
Sen kan det också vara så att de har mycket jobb redan och egentligen inte har tid, men får de bra betalt så löser de det.
Mitt råd är att ta in en offert från en annan firma så du har något att jämföra med.
Har ni läckage? Har ni kontaktat firman eller är det "dörrknackare" som råkade göra ett jobb i närheten just nu?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Jag fick ett sådant erbjudande för en tid sedan. En firma som erbjöd gratis inspektion. 250 000 för att relina rören under källargolvet, ca 15m totalt och 3 golvbrunnar.
Jag tog inte budet...
Jag tog inte budet...
Om det gäller en villa så är det i regel bara billigare om det räddar ett nytt spa eller badrum, dvs slippa renovera igen.
Du får betala för att det går fort och minimalt med rivning, dvs buller och damm.
Därför passar det bättre i flerbostadshus där många drabbas samtidigt under lång tid när man byter avlopp.
Sen finns det billigare relining, sprutmetoder. Men de litar jag inte på, jag skulle köra foder (strumpa) om jag valt relining, inget annat. Men som villaägare hade jag bytt rören, ev rivning och damm står jag ut med .
Du får betala för att det går fort och minimalt med rivning, dvs buller och damm.
Därför passar det bättre i flerbostadshus där många drabbas samtidigt under lång tid när man byter avlopp.
Sen finns det billigare relining, sprutmetoder. Men de litar jag inte på, jag skulle köra foder (strumpa) om jag valt relining, inget annat. Men som villaägare hade jag bytt rören, ev rivning och damm står jag ut med .
Klicka här för att svara