3 276 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Sågat ett jack i värmeslingan som ligger i vattenröret
Hej. Höll på att utföra lite VVSjobb på sommarstugan, när jag skulle byta slangen för inkommande vatten så glömde jag av att det ligger en värmekabel där i, för att förhindra frusna rör vintertid.
Jag råkade alltså såga ett jack i värmeslingan, jag tätade jacket med eltejp, och testade slingan och den fungerade.
Hade ni ändå bytt ut slingan eller kört med den som den är? Den är korrekt installerad med jordfelsbrytate.
Jag råkade alltså såga ett jack i värmeslingan, jag tätade jacket med eltejp, och testade slingan och den fungerade.
Hade ni ändå bytt ut slingan eller kört med den som den är? Den är korrekt installerad med jordfelsbrytate.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ja. Tveklöst.
Det lite längre svaret är att det går att skarva/korta/reparera vissa värmekablar, men då måste man veta vilken värmekabel det är frågan om, och ha rätt grejer och kunskap.
Samt elbehörighet.
Det lite längre svaret är att det går att skarva/korta/reparera vissa värmekablar, men då måste man veta vilken värmekabel det är frågan om, och ha rätt grejer och kunskap.
Samt elbehörighet.
Kabeln är av allt att dömma av självbegränsande typ. Denna skiljer sig mot den serieresistiva då den kan kortas. Uppbyggnaden är olika. Är kabeln oval med jorden som en fläta likt en koaxialkabel(antennkabel)?. Kabeln går utmärkt att skarva eller klippa, men du behöver rätt grejer. Att kabeln fungerar, hur menar du? Blir den även varm efter där den skadats? Om det krävs elbehörighet för att laga den får tillverkaren svara på, förmodligen. Alternativt att det avser reparation av en produkt.
Det jag är rädd för i detta fallet är att vattnet på något sätt skulle kunna bli strömförande och kunna skada någon. Jag kan tyvärr inte ta någon bild då jag inte är på plats förrän om 1v.
Förtydligande: det är en billigare variant av värmeslingan, troligtvis köpt på Rusta, Clas Ohlson eller liknande affär.
Det behöver du inte vara rädd för speciellt inte om det är riktigt utfört i övrigt med skyddsflätan jordad osv. Det som däremot relativt snabbt kommer hända är att din kabel förstörs vid skadan om den är djup nog. Ett bra sätt är att du som fusion skriver skaffar bra och avsedd krympslang din eltejp är bara medicin för Döbeln så bort med den.R RörEjMinVän skrev:
Och är funktionen tillräcklig nu som du skrev är denna lagningen inget som försämrar. Kan du komma med bilder går det säga något mer om din lagning har förutsättningar att bli lyckad på sikt.
Jag är tyvärr bortrest men återkommer med en bild i början av nästa vecka
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden