34 821 läst ·
20 svar
35k läst
20 svar
Hur får jag kopplingen tät?
När jag hjälpte en sprinkler firma med montage, frågade jag om gängtejpen hur många varv kör ni på sprinkler huvudena, en gammal uv svarade att han linda alltid 15 varv på en R15 gänga, 20 varv R20 osv.med den tunna tejpen. Så det räknesättet finns i bakhuvudet när gängtejpen plockas fram.
mvh
mvh
Redigerat:
Verkar vara något fel med länken, det står att sidan existarer inte?PNO skrev:
Dom här är ganska meckiga att montera.
Kan du dra den blå plastmuttern stumt mot den svarta delen så är kopplingen definitivt felmoterad. Sprutar det dessutom vatten bakåt längs slangen så är det med största sannolikhet så att slangen inte bottnat i kopplingen.
Kopplingen tätas med en gummipackning (o-ring har några skrivit, men det är oftast fyrkantigt tvärsnitt på den, så det är egentligen ingen o-ring). Hur som helst, slangändan fastnar lätt mot gummipackningen om man bara skjuter in slangen. Lösningen är att fasa slangändan ordenligt och smörja den med glidex, aldrig tvål eller diskmedel.
En annan lösning som nog inte stämmer med monteringsanvisningen, men som ibland är det enda som fungerar är att ta isär kopplingen försiktigt och vara noga med att notera i vilken ordning delarna satt. Sedan trä på delarna en efter en på slangen så att man är säker på att slangen bottnar i kopplingen. Faran med denna metod är att den räfflade, vita plastringen fastnar för långt ut på slangen och då kläms inte gummipackningen på rätt vis.
Den bästa och snyggaste lösningen är att hiva den fula plastkopplingen och skaffa en PRK-koppling med väggfäste så blir det både snyggt och tätt och tar max en minut att montera rätt. [länk]
Gängtejpen ska du som sagt ha mellan mässingsbussingen och plastkopplingen, samt mellan bussingen och tappkranen. Inte på några andra ställen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Läcka i tätskiktet på garage / trädgård. Vilka är era erfarenheter?
Bostadsrätt -
Hur får man tätt mellan bleck och fönster?
Fönster & Dörrar -
Var får man tag på en liknande tätningslist till dörren
Fönster & Dörrar -
Hur får jag klämringskopplingen tät
Vatten & Avlopp -
Får ej kopplingen tät (köksblandare till kulventil)
Vatten & Avlopp