1 781 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
varmvattnet har börjat ta lång tid på sig
hej,
2013 köpte vi vårt hus. Det var färdigställt 1998. Värms med oljepanna.
Jag har för mig att jag någonstans läst om kranar som är internt otäta och kan trycka ut kallvatten baklänges i varmvattenanslutningen när de är stängda, men kan inte hitta det igen. Är jag helt ute och reser?
Det är så att på senare tid har varmvattnet i köket börjat ta mycket längre tid på sig. innan var det hyfsat snabbt men nu kan det ta upp till 4-5 minuter innan man får varmvatten som går att diska med.
samma sak om man tappar upp ett bad. Man fyller det ganska stora badkaret med varmvatten och ungefär när det är fyllt tar varmvattnet slut(?!) Ska man sen, efter typ 30 minuter värma på så kommer det inte varmvatten mer, eller det gör det kanske men efter 5-10 minuter iskallt vatten ger vi upp.
(Jag inser att detta låter lite märkligt men kan inte förklara det bättre)
Så var det inte tidigare. Har aldrig varit med om att varmvattnet tagit slut.
Vi har inte gjort några förändringar på systemet alls, det enda vi gjort är att vi bytt kranar på två ställen i samband med renovering. Därav min initiala fråga. Det är ett ganska stort hus (460m2) så vattenledningarna är hyfsat långa.
Ackumulatortanken brukar variera mellan 60 och 71 grader beroende på uttag men går sällan ner mycket mer än så.
någon som har några idéer???
2013 köpte vi vårt hus. Det var färdigställt 1998. Värms med oljepanna.
Jag har för mig att jag någonstans läst om kranar som är internt otäta och kan trycka ut kallvatten baklänges i varmvattenanslutningen när de är stängda, men kan inte hitta det igen. Är jag helt ute och reser?
Det är så att på senare tid har varmvattnet i köket börjat ta mycket längre tid på sig. innan var det hyfsat snabbt men nu kan det ta upp till 4-5 minuter innan man får varmvatten som går att diska med.
samma sak om man tappar upp ett bad. Man fyller det ganska stora badkaret med varmvatten och ungefär när det är fyllt tar varmvattnet slut(?!) Ska man sen, efter typ 30 minuter värma på så kommer det inte varmvatten mer, eller det gör det kanske men efter 5-10 minuter iskallt vatten ger vi upp.
(Jag inser att detta låter lite märkligt men kan inte förklara det bättre)
Så var det inte tidigare. Har aldrig varit med om att varmvattnet tagit slut.
Vi har inte gjort några förändringar på systemet alls, det enda vi gjort är att vi bytt kranar på två ställen i samband med renovering. Därav min initiala fråga. Det är ett ganska stort hus (460m2) så vattenledningarna är hyfsat långa.
Ackumulatortanken brukar variera mellan 60 och 71 grader beroende på uttag men går sällan ner mycket mer än så.
någon som har några idéer???
Hm, ja. Men säljaren hade kopplat ur pumpen och stängt kranarna på varje sida om den. När jag ville sätta igång den igen hade en av kranarna kalkat igen och gick inte att öppna så jag måste byta den biten.
men den har alltså inte varit tillslagen sedan vi flyttade in.
men den har alltså inte varit tillslagen sedan vi flyttade in.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur stor är varmvattenberedaren, alltså hur många liter?
Vilken temp är termostaten inställd på? Den kan ju avsiktligt eller oavsiktligt ha ändrats.
Vilken temp är termostaten inställd på? Den kan ju avsiktligt eller oavsiktligt ha ändrats.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Tidigt en morgon när vattnet stått stilla så öppna kökskranen och spring runt och känn på kranar och rör om det blir kallt och varmt på rätt ställen.
läcker det över i någon blandare så blir den kall.
Protte
läcker det över i någon blandare så blir den kall.
Protte
Klicka här för att svara