Gammal tvättställsblandare med röda och blå markeringar på vreden ovanför en vit handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenanslutning under handfat med kopparrör, avstängningsventiler och rördelar i behov av byte.
Skapa konto

Behöver nog byta denna. Hur gör man? Vilka grejor behöver man köpa och hur vet man att det passar i gängen mot röret? Vilka verktyg behöver man?

Mvh
Lasse

Rickard.
Vill du byta? För är det bara dropp som är fel så finns fortfarande reservdelar och det är busenkelt att byta tätningarna på dom gamla tvågreppsblandarna.

För att plasthattarna (som man vrider på) inte passar riktigt på kranen. När man skruvar som kuggar de över och det är snart omöjligt att vrida utan verktyg.

Gamla, spruckna stjärnhjulsadaptern till vänster och ny, hel version till höger.
Skapa konto

Här kan man se den gamla spruckna till vänster. Och den nya till höger.

Rickard.
Dom där finns att köpa lite överallt, googla runt lite så kommer du hitta. Annars kan jag försöka mig på en beskrivning av jobbet.

Men ser de annorlunda ut under än den där nya jag har? De nya jag har sitter inte fast på "pinnen" som sticker upp ur kranen.

Grå termostatventil med blå markering, tänkt för radiatorinstallation.
Skapa konto

Ett tag funderade jag på att köpa ett par av dessa, men jag är skeptisk till om de passar.

Nu blir jag lite osäker,men jag tror det kan vara så att hela den "pinnen" ska bort och kan ersättas av ett ventilöverstycke. Isf skulle rattarna komma närmare blandaren.

Närbild på en vattenkran och dess styrpinne framför ett vitt handfat.
Skapa konto

Så här ser pinnen ut.

Jag trodde du kallade den första kromade delen för pinnen. Det är den som ska monteras av för att ersättas eller ifall du ska byta kägla. Stäng av vattnet och ta bort den med en skiftnyckel och kolla hur det ser ut?

Se till att ha lite gängtejp redo ifall de gamla packningarna har torkat sönder.

Käglan är bytt, inte det som är problemet nu. Plasthatten sitter inte fast på pinnen, så det är väldigt svårt att skruva åt kranen.

För att ratten ska sitta fast måste du vrida pinnen/spindeln till fult öppen och sedan trä på ratten och slå till den med näven.
Förutsatt att du har rätt ratt. Ser ut som överstycket är fabrikat Mora armatur.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Har provat men får det inte att sitta bra. Skulle så gärna ha en ny, är det jättesvårt att byta? Har hört med ett par rörisar, men de hör inte av sig, tror de tycker det är för litet jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.