kulle
Sitter inte låsskruven under den skruven du just skruvat bort ?
Ratten ska du inte ta bort.

Vi har samma ventiler i det BRF-hus som jag bor i och jag undrar också hur man stänger dem. Tittar man på bruksanvisningen nedan låter det som om insexsskruven bara är till för att låsa det justerade värdet.
Instruktionsdiagram som visar tre positioner av en röd ventil: stängd, öppen till 2,3 varv och fullt öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som vet hur man stänger de röda ventilerna? Ska man lossa på insexskruven eller inte?

Läs av vad den står på, lossa skruven och stäng. När du ska öppna vrid till samma inställning som tidigare och lås igen

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Läs av vad den står på, lossa skruven och stäng. När du ska öppna vrid till samma inställning som tidigare och lås igen
Okej, men vad betyder "lossa skruven"? Är det ett kvarts varv eller flera varv? Är rätt skraj att börja skruva på en ledning med 70-gradigt vatten under tryck.

Om du tar en insexnyckel som passar så släpper du denna något varv tills den röda ratten går att vrida åt båda hållen.
Kolla vad den röda rattens ”fönster” har för siffror notera dessa. Stäng sedan tills du får 0 0 då är ventilen stängd. När du är klar med det du ska göra så vrider du tillbaka till ovan noterade värden och sedan låser med insexnyckeln igen

Problemet löst! Man behövde inte göra något mer än ta i hårt och skruva medurs. Jag kollade när en rörmokare stängde ventilen och han sade att den typen ofta fastnar och man då får ta i lite extra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.