2 326 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Avluftning avlopp i innervägg
Hej!
vi renoverar nedervåningen på ett stort hus och behöver sätta in avluftning i ett våtutrymme... det är betydande jobb med att få ut den ur huset Och framförallt genom taket. Dessutom hamnar den då i nivå med fönstren på andra våningen med risk för problem med lukt osv...
hade jag kunnat sätta en vakuum-ventil i innerväggen med en inspektionslucka så jag kan byta om den krånglar? Huset kommer ha totalt 3 luftningar till avloppssystemet...
vänlig hälsning
peter
vi renoverar nedervåningen på ett stort hus och behöver sätta in avluftning i ett våtutrymme... det är betydande jobb med att få ut den ur huset Och framförallt genom taket. Dessutom hamnar den då i nivå med fönstren på andra våningen med risk för problem med lukt osv...
hade jag kunnat sätta en vakuum-ventil i innerväggen med en inspektionslucka så jag kan byta om den krånglar? Huset kommer ha totalt 3 luftningar till avloppssystemet...
vänlig hälsning
peter
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Behövs det verkligen en avluftning därifrån när ni ska ha så många, eller ligger vårutrymmet väldigt långt bort från övriga stammar?
det har vi också undrat men rörmokaren som dimensionerade tyckte det då både köket och detta våtutrymmet ligger i ena änden av huset en bit bort från de andra två. De andra två avluftningarna ligger på andra våningen...Uppskattningsvis ca 15 och 10 m från denna avluftning...B bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det va ju synd. Det går inte att hitta en annan väg upp om du kopplar på luftningen längre ner på stammen utanför badrummet?
Klicka här för att svara