Hej!

vi renoverar nedervåningen på ett stort hus och behöver sätta in avluftning i ett våtutrymme... det är betydande jobb med att få ut den ur huset Och framförallt genom taket. Dessutom hamnar den då i nivå med fönstren på andra våningen med risk för problem med lukt osv...

hade jag kunnat sätta en vakuum-ventil i innerväggen med en inspektionslucka så jag kan byta om den krånglar? Huset kommer ha totalt 3 luftningar till avloppssystemet...

vänlig hälsning

peter

Behövs det verkligen en avluftning därifrån när ni ska ha så många, eller ligger vårutrymmet väldigt långt bort från övriga stammar?

B bossespecial skrev:
Behövs det verkligen en avluftning därifrån när ni ska ha så många, eller ligger vårutrymmet väldigt långt bort från övriga stammar?
det har vi också undrat men rörmokaren som dimensionerade tyckte det då både köket och detta våtutrymmet ligger i ena änden av huset en bit bort från de andra två. De andra två avluftningarna ligger på andra våningen...Uppskattningsvis ca 15 och 10 m från denna avluftning...

Det va ju synd. Det går inte att hitta en annan väg upp om du kopplar på luftningen längre ner på stammen utanför badrummet?

Staffans2000
Är wc inkopplat där?

B bossespecial skrev:
Det va ju synd. Det går inte att hitta en annan väg upp om du kopplar på luftningen längre ner på stammen utanför badrummet?
Nej stammen kommer från köket som ligger mitt i huset så att säga....

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är wc inkopplat där?
Nej, det är en tvättstuga med dusch och handfat

Staffans2000
Då skulle jag högakningsfullt struntat i avluftningen.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då skulle jag högakningsfullt struntat i avluftningen.

Staffan
Ok, kan du förklara? Är det WC som kräver mest av luftningen eller?

Staffans2000
Ja.

Hej, har sett att hantverkaren går ner från 75->50->32 mm rör för avlutning i innervägg. Räcker detta verkligen till? Den sitter efter WC och korta avstånd.

Staffans2000
Själv har jag 50,mm. i slutet och det fungerar finfint. Så gissningsvis går 32mm. bra också. Men någonstans finns finns naturligtvis en gräns.

Staffan

• Gilla
MEE-84
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.