6 695 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Inköpsställen rörspetsar
Hej.
Ett av vårens projekt är att slå ner en ny rörspetsbrunn men tänkte redan nu börja beställa hem delar.
Så vart köper man bra spetsar? Spelar ingen roll om det är utomlands eller i sverige.
Finns det bättre och sämre spetsar?
Tack
Ett av vårens projekt är att slå ner en ny rörspetsbrunn men tänkte redan nu börja beställa hem delar.
Så vart köper man bra spetsar? Spelar ingen roll om det är utomlands eller i sverige.
Finns det bättre och sämre spetsar?
Tack
Tack för tipset Corre, 99 Euro för ett 6 meters kit var ju okej.corre skrev:
Är det rekomenderat att sätta på en "Filterverlängerung"? Känns som det borde förbättra tillrinningen eller?
Nja är svaret. Om du har vatten på rätt djup kommer det fungera ändå. Blir en liten "bubbla" runt spetsen som efterhand kommer öka tillrinningen mot spetsen.
Risken för att börja suga luft skulle jag bedömma som högre än fördelen med ytterligare perforerad rördel.
Möjligen om det är ordenligt vattensjukt där spetsen ska stå.
Risken för att börja suga luft skulle jag bedömma som högre än fördelen med ytterligare perforerad rördel.
Möjligen om det är ordenligt vattensjukt där spetsen ska stå.
Är det bra saker man kan beställa där för jag tänkte beställa där ha gräft 2 meter så kom grundvattnet så sätta ner en rörspets i det nu få upp lite sand men passa alla kopplinggs till svenska märken?C corre skrev:
Okej låter toppen jag hade två meter till grund vattnet men borrade tre meter å sat ner ett där nu så tänkte sätt rörspets en i den är det rätt? Nu när jag suger med slang så kommer mkt vatten å sen kommer det så fin sand med ha du nått tips vad jag kan göra mer?
Spetsen ska ju lyckas filtrera bort sanden sen. Men det är bra att köpa med ventilpaketet (förutom backventil även huvudventil + påfyllnadsventil) Med påfyllnadsventilen kan man backspola spetsen vilket kan vara "renande".
Det är onödigt att sänka spetsen till för stort djup. Översta slitsarna måste såklart alltid vara under grundvattenytan, men inte för mycket under. Någon meter tror jag att jag själv har.
Det är onödigt att sänka spetsen till för stort djup. Översta slitsarna måste såklart alltid vara under grundvattenytan, men inte för mycket under. Någon meter tror jag att jag själv har.
Klicka här för att svara