Byggahus.se
Hej!

jag och min sambo har ett litet suterränghus ute i ett sommarstugeområde. Grannen ca 50 meter bort ovanför oss vill anlägga en bdt ca 35 meter ovanför vår dricksvattenbrunn vilket spontant känns riskabelt. Enligt avloppsguiden.se så bör en bdt inte ligga närmare än 50 meter från en brunn om marken lutar mot det så självklart kommer jag yttra mig om det i ansökan kommun skickade till mig. Samtidigt vill jag inte säga blankt nej utan komma med förslag på en lösning. Oavsett vart hon placerar anläggningen så hamnar den relativt dåligt till för folks brunnar, hon bor liksom på en kulle med hus på varje sida.
Hur fungerar det egentligen med en bdt? Tänker mest utsläppet. Sker det genom ett rör eller släpper hela sandbädden igenom det neråt? Tänkte om grannen kan dra ett rör genom tomten, över vägen, över hörnet på min tomt och ut förbi min brunn så det rinner bortåt?
Kan man skriva in ett krav på vattenprov före och 6 månader efter för att säkerställa bibehållen vattenkvalitet..
Marken lutar enligt den röda pilen.
Behöver lämna svar senast 1 juli till kommun..

Tack
 
  • Fastighetsskiss med markering av lutningsriktning och potentiell placering av BDT-anläggning nära brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.