Hej!

Vi bor i ett hus från 1918 och har alla möjliga konstiga grejer i vår lägenhet, bland annat massor av olika rör. :)

Ett specifikt rör går i vårt skafferi, under diskmaskinen och sedan vidare.. till vart kan man inte se. I andra änden går det upp på vinden, där jag är ganska säker på att det sedan är det rör som blivit igenpluggat (se tredje bilden). Helt säker jag kan inte vara eftersom det går in i intilliggande rummets vägg (alltså inbyggt) men jag har svårt att se att det skulle kunna vara något annat rör än det som kommer upp från våningen under.

Jag vill ta bort röret på de ställen där det syns, om det nu verkligen inte används dvs, eftersom det är litegrann i vägen. Men vågar man? Eller måste jag ta in en expert för att titta på det först?

Äldre vitmålat rör som går genom ett skafferi, under hyllor med diverse föremål och in i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt rörsystem i ett hörn med vita och rostiga rör, inklusive en ventil med blått handtag.
Skapa konto
Gamla rör genomgår en vägg med elektriska kablar och uttag i ett äldre hus.
Skapa konto
Gamla rör som går längs med väggen och golvet i en hörna av ett rum, delvis dolt av en skiva.
Skapa konto

Först och främst ska du prata med styrelsen, då rören går mellan lägenheter. Även om de går att ta bort så får du inte göra det utan styrelsens godkännande.

1 16386 skrev:
Först och främst ska du prata med styrelsen, då rören går mellan lägenheter. Även om de går att ta bort så får du inte göra det utan styrelsens godkännande.
Absolut! Självklart.

Kan vara en gammal gasledning som inte används längre. Kolla med styrelsen.

F falkn skrev:
Kan vara en gammal gasledning som inte används längre. Kolla med styrelsen.
Aha! Gas skulle det ju kunna vara. Styrelsen har dessvärre rätt dålig koll, det är sju hus med många hushåll, alla husen är byggda olika år och har renoverats i omgångar.. Jag ska prata med dem såklart men har inte så stora förhoppningar om att få ett snabbt svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.