2 207 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Besvärliga elementrör i badrum
Hej!
Jag har ett problem med elementrör som kommer upp ur golvet i badrummet som håller på att renoveras.
De ska bort från golvet då de kommer upp 15cm från duschen, även om det varit tätt sedan 1986.
Problemet är att det är en yttervägg av äldre modell, byggt 1947.
Längst in i huset är det (snart) gips på spontade, stående brädor 55-60mm tjocka sedan kommer någon konstig riven pappers isolering m. reglar och tunnare plank innan den gamla ytterpanelen. Sedan är det tilläggsisolerat 5cm och ny ytterpanel.
Enligt röris så har både PEX och prisol bockningsradier som gör att de tar hela inre brädväggen i anspråk och hamnar då långt ut i väggen. Hårdlödda rör med vinkel tar mindre plats men säker vatten är lite luddigt ang. dolda skarvar i vägg/trossbotten till element.
Huset har källare och golv/väggar ska kläs med matta.
Så, hur löser man det problemet på ett bra sätt?
Jag har ett problem med elementrör som kommer upp ur golvet i badrummet som håller på att renoveras.
De ska bort från golvet då de kommer upp 15cm från duschen, även om det varit tätt sedan 1986.
Problemet är att det är en yttervägg av äldre modell, byggt 1947.
Längst in i huset är det (snart) gips på spontade, stående brädor 55-60mm tjocka sedan kommer någon konstig riven pappers isolering m. reglar och tunnare plank innan den gamla ytterpanelen. Sedan är det tilläggsisolerat 5cm och ny ytterpanel.
Enligt röris så har både PEX och prisol bockningsradier som gör att de tar hela inre brädväggen i anspråk och hamnar då långt ut i väggen. Hårdlödda rör med vinkel tar mindre plats men säker vatten är lite luddigt ang. dolda skarvar i vägg/trossbotten till element.
Huset har källare och golv/väggar ska kläs med matta.
Så, hur löser man det problemet på ett bra sätt?
Klicka här för att svara