2 253 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
G3/8
Hej! Säkert en banal fråga, men jag behöver bolla. Jag ska byta köksblandare i fritidshuset. Är inte där nu, så jag kan inte mäta, men jag vet att den gamla kranen har 10 mm kopparrör, inte flexislangar. Blandaren är ansluten till inkommande vattens 12 mm kopparrör via vanliga klämkopplingsmuffar för presol, 12 mm i tillflödesänden och 10 mm i änden mot gamla kranen. Den utvändiga gängan i 10 mm delen av skruvmuffen är det G3/8, eller måste jag köpa nya skruvmuffar för 12 mm presol i ena änden och G3/8 utvändig gänga i den andra äden? Hoppas det blev begripligt...
/Hans
/Hans
Lite svårt att hänga med men jag tolkar det som att du har en kran som har 10 mm Cu som anslutningsledning och är ansluten till 12 mm prisol med klämringskopplingar.
Klämringskopplingar har ingen standardgänga utan du måste kolla vad du har för kopplingar där och sedan köpa mutter+klämring 10 mm till det fabrikatet. Det andra alternativet är att kapa bort kopplingen och börja om från början med ny koppling.
Klämringskopplingar har ingen standardgänga utan du måste kolla vad du har för kopplingar där och sedan köpa mutter+klämring 10 mm till det fabrikatet. Det andra alternativet är att kapa bort kopplingen och börja om från början med ny koppling.
Var i samma läge och försökte använda befintlig koppling i vårt fritidshus, men det gick inte alls, så det slutade med en resa till och kapa rör och byta till nya kopplingar, precis som tommib tipsar om.
Klicka här för att svara