Är det någon som har prisexempel på att borra en brunn?
Hur funkar det sedan? Är det alltid bra vatten eller måste man ha en massa filter och annat skit där också?
Hur funkar det sedan? Är det alltid bra vatten eller måste man ha en massa filter och annat skit där också?
Ca 800-1000:-/m i jord och 200-300:-/m i berg. Etableringskostnad ca 4000:- Priserna kan såklart variera men någonstans där borde det landa.
Så en 150 meter djup brunn med säg 8m till berg kostar ca 4000+8*900+250*142=46700:- ca 50 tusen.
Vattnet är inte alltid bra, framförallt kan det vara järn och mangan och då behövs filter för att slippa tråkig smak och avlagringar.
Så en 150 meter djup brunn med säg 8m till berg kostar ca 4000+8*900+250*142=46700:- ca 50 tusen.
Vattnet är inte alltid bra, framförallt kan det vara järn och mangan och då behövs filter för att slippa tråkig smak och avlagringar.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Har en vän som borrade egen brunn. Han betalade ca 40´ med de förusättningar han hade. Han hade till att börja med dåligt vatten men det blev perfekt efter de hade tömt brunnen av misstag när han vattnade den nyanlagda gräsmattan.
Vår dricksvattenbrunn är 90 meter djup, kostade 32.000:- . Vattnet perfekt. Oftast är vattnet nog bra, men ibland kan det behövas nåt filter för kalk eller järn. Vatten från egen brunn somn är gott, friskt och kallt slår allt annat i dricksväg. Finns inget godare!
135 djup, 40.000:- med hydrofor, djupvattenpump och allt som behövs blev slutnotan ca: 75.000:-. Bra vatten, blir svagt missfärgat (gulaktigt) när det är mycket regn men brunnen är inte mer än 1,5 år så det stabiliserar sig kanske, inga filter behövs i alla fall, gott vatten och två analyser visar på tipp topp kvalitet
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
1. Pedda_P, det låter som om du har inflöde av ytvatten i brunnen, det är inte bra. Borrades brunnen enl. norm brunn 97? Om inte bör du se till att det blir tätat mellan foderröret och underliggande berg. Ytvatten kan skapa problem med humusmaterial som i sin tur leder till icke önskvärda bakteria i brunnen.
2. Just nu lönar det sig verkligen att ta in offerter från flera borrfirmor då överkapacitet på marknaden råder sen energiborrandet minskat i takt med att luft/vatten-värmepumpar har blivit effektivare. Jag vet ett antal firmor kring örebro-trakten som gör jobbet inkl. montering av pump för under 40.000kr/hål med vattengaranti på 100l/h. Om du bor kustnära tänk på att se till att det inte borras för djupt. Resultatet av ett för djupt borrhål blir att man får saltvatten. (rekomenderar absolut mindre än 80m djupare än havsnivån)
2. Just nu lönar det sig verkligen att ta in offerter från flera borrfirmor då överkapacitet på marknaden råder sen energiborrandet minskat i takt med att luft/vatten-värmepumpar har blivit effektivare. Jag vet ett antal firmor kring örebro-trakten som gör jobbet inkl. montering av pump för under 40.000kr/hål med vattengaranti på 100l/h. Om du bor kustnära tänk på att se till att det inte borras för djupt. Resultatet av ett för djupt borrhål blir att man får saltvatten. (rekomenderar absolut mindre än 80m djupare än havsnivån)
Hur gör dom för att täta mellan foderrör och berg?
Har hört om flera som har problem med gult vatten i borrade brunnar men det skall enl. uppgift bero på att borraren inte är seriös.
Vilka garantier kan man kräva på en brunn, vad är branchstandard?
Har hört om flera som har problem med gult vatten i borrade brunnar men det skall enl. uppgift bero på att borraren inte är seriös.
Vilka garantier kan man kräva på en brunn, vad är branchstandard?
Hur är det med risken för radon i borrade brunnar?
Själv så har jag grävt min brunn ca 5.5 meters djup, tömt den ett par gånger och skickat in vattenprov,,, för mycket järn och mangan, och har satt in filter för detta, men fortfarande illaluktande och illasmakande vatten... behöver kanske spolas igenom mer vatten!
Men, Jag skickade mitt vattenprov till TVÅ labratorium, och fick faktisk två helt olika svar tillbaka, ifrågasatte detta och till min förvåning så erkände det ena labbet ( som är ett ganska stort labb och bara sysslar med detta) att de "råkat" blanda ihop mitt vatten med någon annans!!! KUL!!!
Så efter några turer fram o tillbaka så har de nu gått med på att göra ett nytt prov kostnadsfritt!! ( generöst va!!?! )
Men ni andra med vattenfilter... och grävda brunnar.. Brukar det ta lång tid innan vattnet ordnar till sig??
Men, Jag skickade mitt vattenprov till TVÅ labratorium, och fick faktisk två helt olika svar tillbaka, ifrågasatte detta och till min förvåning så erkände det ena labbet ( som är ett ganska stort labb och bara sysslar med detta) att de "råkat" blanda ihop mitt vatten med någon annans!!! KUL!!!
Så efter några turer fram o tillbaka så har de nu gått med på att göra ett nytt prov kostnadsfritt!! ( generöst va!!?! )
Men ni andra med vattenfilter... och grävda brunnar.. Brukar det ta lång tid innan vattnet ordnar till sig??
v70
Som jag skrev i den andra tråden du har så tyder det väl på ett seriöst lab som tar ansvar för sitt fel och inte försöker skylla ifrån sig. det tycker jag är bättre än att folk sparkar bakut och försöker med näbbar och klor innan dom erkänner sitt misstag.
Vad har du för filter för Fe och Mn?
Som jag skrev i den andra tråden du har så tyder det väl på ett seriöst lab som tar ansvar för sitt fel och inte försöker skylla ifrån sig. det tycker jag är bättre än att folk sparkar bakut och försöker med näbbar och klor innan dom erkänner sitt misstag.
Vad har du för filter för Fe och Mn?
Nu handlade ju tråden om borrade brunnar!v70 skrev:Själv så har jag grävt min brunn ca 5.5 meters djup, tömt den ett par gånger och skickat in vattenprov,,, för mycket järn och mangan, och har satt in filter för detta, men fortfarande illaluktande och illasmakande vatten... behöver kanske spolas igenom mer vatten!
Kan man ta bort radon med kolfilter?
Frågade fyra Geotec borrare om offert för ca 10 dagar sedan, inget svar ännu.
Dom har nog inte så lite att göra ändå.
Dom har nog inte så lite att göra ändå.