I min källare finns en avsnörpt stump kallvattenrör som inte används till något men som jag nu vill ta i bruk.

Det är ett 22mm kopparrör som som är pluggat med hjälp av en klämringskoppling med propp. Jag skulle nu vilja koppla på en slang typ tvättmaskin på här, helst med en ballofixventil innan slangen.

Kan jag på något sätt bygga vidare på klämringskopplingen eller måste jag ta bort den och montera någon annan slags koppling?

Då det är i en osnygg källare så behöver det inte vara särskilt elegant, jag värdesätter mer en bekväm lösning :)
22mm pluggat kopparrör med klämringskoppling i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du kan ta reda på vilket fabrikat kopplingen är, och ordna en klämring från samma tillverkare, så är det bara att ta bort pluggen och bygga vidare. Annars ta bort hela kopplingen och byt till en ny så du är säker på att allt är från samma fabrikat.

Om du ändå ska ha en ballofix (och om det där är en vettig placering för den), så kan du ju ta bort hela kopplingen och sätta en ballofix direkt på röret istället. Glöm inte stödhylsor i rören!

Det behövs inga stödhylsor i hårda kopparrör

B b8q skrev:
Om du kan ta reda på vilket fabrikat kopplingen är, och ordna en klämring från samma tillverkare, så är det bara att ta bort pluggen och bygga vidare. Annars ta bort hela kopplingen och byt till en ny så du är säker på att allt är från samma fabrikat.
Tack för ditt svar, jag tänkte mer i banorna av att på något vis använda mig av gängorna på kopplingen, dvs ta bort plugg och mutter och skruva på något annat istället. Min erfarenhet är att klämringar ofta fastnar på röret så att röret måste kapas. Det sitter väldigt svårt till det här röret :cry:

Om du ändå ska ha en ballofix (och om det där är en vettig placering för den), så kan du ju ta bort hela kopplingen och sätta en ballofix direkt på röret istället. Glöm inte stödhylsor i rören!
Vettig placering kanske är ett starkt ord men det skulle duga :p

Nu har jag dock tänkt om i den här frågan, jag kommer istället att ta bort rörstumpen från det T-kors det sitter i och koppla in mig där istället. Jag hade fått för mig att det var lött i den ändan men det är en skruvkoppling.

Jag får be att återkomma i frågan när jag undersökt saken närmare.

W Wheelabrator skrev:
Tack för ditt svar, jag tänkte mer i banorna av att på något vis använda mig av gängorna på kopplingen, dvs ta bort plugg och mutter och skruva på något annat istället. Min erfarenhet är att klämringar ofta fastnar på röret så att röret måste kapas. Det sitter väldigt svårt till det här röret :cry:

Vettig placering kanske är ett starkt ord men det skulle duga :p

Nu har jag dock tänkt om i den här frågan, jag kommer istället att ta bort rörstumpen från det T-kors det sitter i och koppla in mig där istället. Jag hade fått för mig att det var lött i den ändan men det är en skruvkoppling.

Jag får be att återkomma i frågan när jag undersökt saken närmare.
Nä du ska gänga bort muttern till vänster och då får du bort pluggen. Sen behöver du bara en ny kona till det röret du skjuter in i kopplingen med den gamla muttern. Gängor i klämringskopplingar kan vara vad som helst och är inte gjorda för att gänga vidare på det viset .

S Stefan1972 skrev:
Nä du ska gänga bort muttern till vänster och då får du bort pluggen. Sen behöver du bara en ny kona till det röret du skjuter in i kopplingen med den gamla muttern. Gängor i klämringskopplingar kan vara vad som helst och är inte gjorda för att gänga vidare på det viset .
Det var det jag menade, att skaffa en klämring (du kallar det kona) på det nya röret, av samma fabrikat. För även klämringar skiljer sig åt.

B b8q skrev:
Det var det jag menade, att skaffa en klämring (du kallar det kona) på det nya röret, av samma fabrikat. För även klämringar skiljer sig åt.
jo jag vet att du skrev det men det kändes som ts inte förstod det du skrev.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Jodå jag är med på vad ni säger, antingen att byta hela kopplingen till något annat exempelvis en halvkoppling eller en ballofix med klämring, eller så ansluta ännu en rörstump till befintlig koppling. Jag hade dock en vag förhoppning om att använda gängan på befintlig koppling men jag har förstått att det inte funkar att göra så.

Men nu har jag som jag nämnde börjat tänka i andra banor :)

GoC GoC skrev:
Det behövs inga stödhylsor i hårda kopparrör
Såg iofs inget om att det var hårda, och vi vet inte om TS vill gå ner i dimension, men du har rätt - 22mm rör brukar som regel vara hårda.

Här kommer en rapport om hur det blev i slutänden.

Jag hade en förhoppning om att helt kunna avlägsna denna rörstump och koppla direkt på T-kopplingen istället. Det är en gammal Securexkoppling.
Rostigt rör med klämringskoppling och T-koppling, omslutet av isolering, i dåligt skick.
Skapa konto

Köpte denna pryl i förhoppningen att den skulle fixa biffen men ack så jag bedrog mig.
Securex övergångsnippel i mässing, 22xR20 storlek, visas bredvid pris och lagerstatus.
Skapa konto

Gängan i denna är aningens för liten, den passar inte på kopplingen :cry:

Så istället så fick röret vara kvar och den befintliga klämringskopplingen ersattes av denna:
Skärmbild av webbutik som visar VA klämkoppling 22x15R med pris och lagerstatus, inte passande för trådskaparens Securexkoppling.
Skapa konto

Med lite övertalning så gick det att få bort den gamla klämringen, det var annars min fasa att jag skulle sabba röret vid detta monent. Röret är bockat strax efter klämringen så det skulle inte funka att korta av röret om det blev skadat. Inte heller så enkelt att bara byta ut det med tanke på den gamla Securexkopplingen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.