Jag håller på att välja ny blandare till köket och det verkar som de flesta blandare har 3/8 anslutning istället för slätända som satt innan.
Jag har två olika ballofixer som det alltså suttit 10mm slätända i. Den till vänster ser ut att kunna ansluta en 3/8 med en planända, men den till höger är mindre, jag mätte till 14mm på gängorna med mitt dåliga skjutmått. Vad behöver jag för att kunna koppla en 3/8 på den? Någon form av övergång? Hittar inte i djungeln av rördelar och konstiga mått.
*edit* den till vänster får jag till 16 mm mellan gängorna.
Jag har två olika ballofixer som det alltså suttit 10mm slätända i. Den till vänster ser ut att kunna ansluta en 3/8 med en planända, men den till höger är mindre, jag mätte till 14mm på gängorna med mitt dåliga skjutmått. Vad behöver jag för att kunna koppla en 3/8 på den? Någon form av övergång? Hittar inte i djungeln av rördelar och konstiga mått.
*edit* den till vänster får jag till 16 mm mellan gängorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Hej Jonas.
Är det fasade invändigt i dina kulventiler så behöver du 2 R10x10 muttrar samt 2 st 10 klämringskonor.
Köper du en blandare med lekande muttrar så finns det planadapter för dem.
Håll koll på din galvaniserade kallvattenledning som inte ser så trevlig ut under muffen.
Är skadad i branschen.
Är det fasade invändigt i dina kulventiler så behöver du 2 R10x10 muttrar samt 2 st 10 klämringskonor.
Håll koll på din galvaniserade kallvattenledning som inte ser så trevlig ut under muffen.
Är skadad i branschen.
O Orionman69 skrev:Hej Jonas.
Är skadad i branschen.
Tack för svar! Den vänstra verksr va lite större än den blå. Jag har dock köpt en blandsre med 10mm slätända så jag tar de gamla muttrarna och nya klämringar.O Orionman69 skrev:Hej Jonas.
Är skadad i branschen.
Vad gäller rören så är det gamla läckor, men byte från mätaren är planerat i framtiden. Det mesta är redan nytt i källaren. Kolla min projekttråd.
Är det Ballofix eller VSH ventiler så är bägge R10 i gängången.
Nästa steg upp från de tillverkarna är R15 , och det ser det inte ut som att det är ifrån bilderna.
Nästa steg upp från de tillverkarna är R15 , och det ser det inte ut som att det är ifrån bilderna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden