Jag håller på att välja ny blandare till köket och det verkar som de flesta blandare har 3/8 anslutning istället för slätända som satt innan.

Jag har två olika ballofixer som det alltså suttit 10mm slätända i. Den till vänster ser ut att kunna ansluta en 3/8 med en planända, men den till höger är mindre, jag mätte till 14mm på gängorna med mitt dåliga skjutmått. Vad behöver jag för att kunna koppla en 3/8 på den? Någon form av övergång? Hittar inte i djungeln av rördelar och konstiga mått. :sweat:

*edit* den till vänster får jag till 16 mm mellan gängorna.

Två olika storlekar på ballofixventiler mot en vägg, vänster med möjlig 3/8 anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej Jonas.
Är det fasade invändigt i dina kulventiler så behöver du 2 R10x10 muttrar samt 2 st 10 klämringskonor.
Köper du en blandare med lekande muttrar så finns det planadapter för dem.
Håll koll på din galvaniserade kallvattenledning som inte ser så trevlig ut under muffen. ;)
Är skadad i branschen.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
O Orionman69 skrev:
Hej Jonas.
Är det fasade invändigt i dina kulventiler så behöver du 2 R10x10 muttrar samt 2 st 10 klämringskonor.
Köper du en blandare med lekande muttrar så finns det planadapter för dem.
Håll koll på din galvaniserade kallvattenledning som inte ser så trevlig ut under muffen. ;)
Är skadad i branschen.
O Orionman69 skrev:
Hej Jonas.
Är det fasade invändigt i dina kulventiler så behöver du 2 R10x10 muttrar samt 2 st 10 klämringskonor.
Köper du en blandare med lekande muttrar så finns det planadapter för dem.
Håll koll på din galvaniserade kallvattenledning som inte ser så trevlig ut under muffen. ;)
Är skadad i branschen.
Tack för svar! Den vänstra verksr va lite större än den blå. Jag har dock köpt en blandsre med 10mm slätända så jag tar de gamla muttrarna och nya klämringar.

Vad gäller rören så är det gamla läckor, men byte från mätaren är planerat i framtiden. Det mesta är redan nytt i källaren. Kolla min projekttråd. ;)
 
Är det Ballofix eller VSH ventiler så är bägge R10 i gängången.
Nästa steg upp från de tillverkarna är R15 , och det ser det inte ut som att det är ifrån bilderna.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.