Krilleman
Var har du tänkt handla dina presskopplingar?

Krilleman Krilleman skrev:
Var har du tänkt handla dina presskopplingar?
Det blir en tur till Rinkaby Rör där de har samma delar som jag fick ett par provexemplar av rörmokaren. Vi känner varandra litegrann och han tyckte att "det där kan du" Trevligt när någon har så stort förtroende ;) Hursomhelst så blir det modell "VSH" exempelvis artikel: 7230 som har en liten plastkringla i ändarna vilket jag antar är en signal som visar om man har glömt att dra åt kopplingen... Koppar vinkelkoppling med gröna plastmarkeringar, modell VSH artikel 7230.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Hej!

V-press är vad en del rekommenderar eftersom man med en V-press kan pressa både M- och V-kopplingar.

Det hela gick helt odramatiskt med pressmaskinen och V-kopplingarna. Det som strulade var allt annat, den gamla vattentanken var väldigt jobbig att få bort och ut huset och tog alldeles för mycket tid. Bara millimeter tillgodo där den satt sedan 70-talet.
inkommande vatten gick inte att stänga av helt utan pissade några liter per minut så det fick vi täppa till under tiden vi snidade på kopplingar och rör. Sen att jag hade tänkt helt fel och hade skaffat fel sorts kopplingar... :p
Ett par extra vändor till Rinkaby. .. det hade personalen ganska roligt åt. Men vi fick ihop skiten till slut och det läckte bara från en klämkoppling som vi glömt dra åt och en presskoppling som vi hade missat.

Krilleman
S Sevape skrev:
Hej!

V-press är vad en del rekommenderar eftersom man med en V-press kan pressa både M- och V-kopplingar.
Var har du fått den informationen ifrån, för det är helt fel. Länka gärna till källa så alla kan lära sig om det kommit nytt regelverk!

Gamla skolan:
V-press ska pressas med V-backar.
M-press ska pressas med M-backar.

Undantaget är tillverkaren av kopplingar Shana-press som har godkännande att pressas med båda SA, M & V-backar upp till 54mm.

https://www.sanha.com/se/produktkatalog/sanha-press-koppar/sanha-press-serie-6000

• Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
S sallad skrev:
Det hela gick helt odramatiskt med pressmaskinen och V-kopplingarna. Det som strulade var allt annat, den gamla vattentanken var väldigt jobbig att få bort och ut huset och tog alldeles för mycket tid. Bara millimeter tillgodo där den satt sedan 70-talet.
inkommande vatten gick inte att stänga av helt utan pissade några liter per minut så det fick vi täppa till under tiden vi snidade på kopplingar och rör. Sen att jag hade tänkt helt fel och hade skaffat fel sorts kopplingar... :p
Ett par extra vändor till Rinkaby. .. det hade personalen ganska roligt åt. Men vi fick ihop skiten till slut och det läckte bara från en klämkoppling som vi glömt dra åt och en presskoppling som vi hade missat.
Slutet gott, allting gott! :rofl:

Följde du monteringsanvisningen?! :thinking:

Krilleman Krilleman skrev:
Slutet gott, allting gott! :rofl:

Följde du monteringsanvisningen?! :thinking:
Monteringsanvisningen för vad? :confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.